Re: XP - Po podłączeniu dysku z innego komp dane zniknęły

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 31 Aug 2005 - 00:32:09 MET DST

Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <spam@precz.tw> napisał w wiadomości
news:df2f5r$csa$1@nemesis.news.tpi.pl...

> W linuxie jakos nie moge sobie tego wyobrazic.
> Bo:
> lilo sobie nic nie zapisuje samo od siebie.
> grub moze cos zrobic ale nie lubie go wiec nie bede sie madrzyl.
> kernel nie wstanie i nie zamontuje partycji ktora jest "nie tego"
> jedyny przypadek to partycjonowanie dyska w kompie z badziewnym
> biosem i to tak ze linux startuje z malej partycji na poczatku
> dysku a potem montuje i zapisuje partycje lezace wyzej.
> Tyle ze mam mgliste pojecie ze tablica partycji w linuxie po
> zabootowaniu jadra nie jest czytana z biosu...

Tablica partycji? Ta na pewno nie... BIOS się tym nie zajmuje. Kernel
odczytuje jedynie z BIOS-u parametry CHS całego dysku, a i to
niekoniecznie o ile wymuszono parametr LBA.

> A jesli sobie user zapisal tab partycji "recznie" (lilo lub fdisk z
> palca) to juz inna sprawa. Tak popsuc mozna wszystko i wszedzie.

No OK. Linuks sam z siebie raczej partycji nie popsuje, bo jak mu się
coś nie spodoba to pozostawia je jako read-only albo ich wcale nie
zamontuje. Chodziło mi raczej generalnie o problemy z odmienną
geometrią dysku raportowaną na różnych płytach głównych. I wiem, że
teoretycznie kernel czyta ją sobie bezpośrednio z dysku, ale w takim
razie robi ten sam błąd co BIOS - czyli geometrię pierwszej partycji
przypisuje całemu dyskowi. Całkiem niedawno ćwiczyłem ten problem z
dyskiem, na którym jedna partycja została założona z geometrią 240
głowic, a reszta - 254; kernel uznał, że cały dysk ma 240 głowic i
powstał problem.

> No tu sie zgodze (CHS) moze sie skopac. tyle ze zazwyczaj w linuxie
> krenel nie wstanie (znaczy sie wstanie i zostanie stac :) ) bo nie
> zamontuje sobie /

Też nie całkiem. Adresacja początku pierwszej partycji jest taka sama
dla różnych wartości CHS, więc jeśli to na niej założyliśmy /, to
system normalnie wstanie. Problem powstanie jednak przy ustalaniu
lokalizacji i parametrów pozostałych partycji na takim dysku.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/