Re: udostepnianie neostrady

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 16 Aug 2005 - 08:51:11 MET DST

Użytkownik "markooff" <ghfd@no-spam.free> napisał w wiadomości
news:ddrhhk$sr9$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
> np. frisco) to sa bardzo mile i przydatne, tyle ze strasznie duzo
> trzeba w nich zmieniac ,jesli sie chce rozwinac w pelni mozliwosci
> jakie oferuje linux/Unix. Zauwaz ze sama kompilacja jadra zajmuje
> okolo 300 MB przestrzeni na rozpakowanie zrodel wiec jesli nie
> masz tego na routerku to bedziesz zmuszony albo do uzywania
> jednego i tego samego jadra, co czyni go bardzo wrazliwym na
> ataki i bledy, albo posiadania osobnego komputera specjalnie do
> tej czynnoci. Poza tym jakakolwiek wymiana oprogramowania na nowsze
> wersje (nieuchronna w tym fachu) jest tak samo problematyczna.

Jasne, takie są koszta posiadania urządzenia z maleńką pamięcią i bez
twardego dysku niestety. A co do możliwości takiego routerka - cóż,
można na nim uruchomić sporo rzeczy ale jest to oczywiście mocno
ograniczone rozwiązanie w porównaniu do proponowanego Debiana.
Niemniej ma inne zalety: jest praktycznie bezawaryjne, tanie w
eksploatacji, ma intuicyjny program konfigurujący stanowiący interfejs
użytkownika, a VPN, WLAN, QoS, a nawet VoIP wbudowany w niektórych
modelach jest tu wielkim atutem. Sporo pracy wymagałoby
skonfigurowanie tych usług od zera na zwykłej maszynie, tu czasu na to
nie tracisz. Dodatkowe funkcje zapewnia tu właśnie dostęp via telnet,
dostępne polecenia w Vigorze są tu:
http://www.draytek.com/zip/Vigor_command.zip .

Co do możliwości firmware Linksysa - zobacz tutaj:
http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=DD-WRT_Docu_%28EN%29 . Jak
widzisz jest to po prostu Linuks, tyle że trzeba go sobie
skompilować/przygotować na pececie i potem wgrać do pudełka.

> Osobiscie jednak polecalbym normalny komputer - z zainstalowanym
> Debianem/Slackwarem/... z ktorego wyciac mozna cale X'y oraz
> wszsytko co nie sluzy sieci, kompilacji i bezpieczenstwu. Taki
> system powinien sie zmiescic spokojnie na dysku 2 GB razem ze
> swapem i wielka przestrzenia na wypadek aktualizacji czy backupow
> konfiguracji.

Przyjrzyj się polskiej dystrubucji PLD. Ma kapitalne narzędzie do
uaktualniania systemu i zarządzania pakietami.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/