Re: [OT] Re: NTFS vs FAT32

Autor: Grzegorz Krukowski <registered.user_at_op.pl>
Data: Sat 16 Jul 2005 - 15:06:45 MET DST

On Sat, 16 Jul 2005 14:02:49 +0200, WoDzU <wodzub16@wywalto.epf.pl>
wrote:

>Ponieważ co jakiś czas skanuje dyski m$ scandiskiem.

Systemów rodziny NT, a zatem i systemu plików NTFS używam gdzieś od
1998 roku. Od tego czasu zapomniałem co to są problemy z dyskiem -
jeżeli nawet coś się posypało, to system plików potrafi się bardzo
ładnie zregenerować w przeciwieństwie do FATu używanego na jednym
dysku przenośnym - tam co pewien czas albo odzyskane sektory albo dysk
do przeformatowania. Zaś opisywany przez Pana problem też mi się
pojawił, lecz jego rozwiązanie było proste - gryzły się sterowniki do
dysków twardych od płyty głównej (NVidia) i karty RAID (ITE). Wtedy
faktycznie dyski FATowe nie były uszkadzane zaś NTFSowe rozsypywały
się w pył - błędy potrafiły się pojawiać na odmontowanych napędach
pomiędzy jednym przejściem chkdsk a drugim :(. Podejrzewam więc coś
podobnego u Pana: sterowniki, błędy pamięci, etc. Proszę pamiętać, że
NTFS jest bardziej skomplikowanym systemem, przez to jest bardziej
czuły na błędy hardware'u i stabilność sterowników, zaś FAT może tych
błędów nie zauważać. Co nie wyklucza, że u Pana występuje jakaś
określona konfiguracja, przy której NTFS może być bardziej awaryjny,
choć wydaje się to mało prawdopodobne. Przykładowo u mnie zauważyłem
pewną korelację pomiędzy pojawianiem się sprawdzania dysków przy
starcie systemu z używaniem eMule'a. Jak nie wyłącze go wcześniej
przed zamknięciem systemu to potrafi pojawić się co pewien czas
sprawdzanie dysków. Sugeruję więc sprawdzenie w Pana przypadku wpierw
hardware'u a następnie sterowników - może to przynieść oczekiwany
efekt.
        Grzegorz Krukowski