Re: Tzw. "uzycie pliku stron"...

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 12 Jun 2005 - 14:09:27 MET DST

Paweł Goleń napisał(a):
> A ja próbowałem na standardowym jajku z rodziny 2.6 zrobić serwer plików
> na sambie, filesystem raiserfs na dwóch dyskach (strip systemowy),
> pamięć wielkości 512MiB. Wiesz jak ślicznie linuks zamierał w przypadku,
> gdy kilku klientów jednocześnie pchało na niego pliki o łącznej
> wielkości "nieco" przekraczającej owe 512MiB? A to dlatego, że wszystko

Warto by przetestować wpływ swappiness -- wymuszenie
braku swapowania przy chęci powiększenia cache prawdo-
podobnie by znacznie poprawiło zachowanie w takiej
sytuacji.

Poza tym niektóre kernele z serii 2.6 rzeczywiście
źle się zachowywały przy silnym swapowaniu. Pamiętam
na Linux Kernel Mailing List dość sporą dyskusję na
ten temat. Chyba 2.6.11.x powinien się już normalnie
zachowywać.

Swoją drogą dziwi mnie to zachowanie, w końcu Linux
tak jak NT i jak w zasadzie każdy obecnie system
operacyjny operuje pojęciem zestawu roboczego i
utrzymuje w RAMie minimalny zestaw stron niezbędnych
do funkcjonowania procesu nie wyswapowując ich bez
sensu. Albo więc trafiłeś na wersję jądra gdzie ten
mechanizm był uszkodzony, albo wykryłeś jakieś dziwne
zachowanie systemu.

> Szczerze mówiąc wolę zachowanie Windows "na wszelki wypadek". Jak się
> nie używa aplikacji javowych albo programów sztucznie nabijających cache
> fs, wówczas tego swapowania tak strasznie nie czuć (nawet nie widać
> specjalnie, co można sprawdzić perfmonem).

No pod tymi warunkami to system pamięci wirtualnej Windows NT
zachowuje się rewelacyjnie. Gorzej jest z błędnie napisanymi
programami naruszającymi stabilność wykorzystania pamięci --
dlatego właśnie napisałem o sensowności ograniczenia wielkości
cache, by na maszynie z 512 MiB RAMu cache nie rozrastało się
na przykład ponad 128 MiB (obecnie w niektórych przypadkach
cache mi osiaga 350 MiB, zupełnie bezsensownie).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol@magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |