Re: Defragmentacja dysku

Autor: Piotr Palusiński <perfekt_at_invalid.poczta.tp.pl>
Data: Tue 03 May 2005 - 08:53:53 MET DST

Przemolo <przemolo@gazeta.pl> napisał(a) w wiadomości
news:d569hb$a36$1@inews.gazeta.pl..., że:
> Czy można jakoś zmusić WinXP, aby plik wymiany, plik hibernacji i
> ewentualnie inne "nieprzenoszalne" pliki systemowe umieścił sobie na
> początku partycji i ich nie fragmentował z czasem?
> Ustawiłem sobie stałą wielkość pliku wymiany (512MB) i teoretycznie
> powinien nie zmieniać położenia.
> Niestety już po 2 dniach plik jest bardzo poszatkowany.
> Czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego defragmentacja w XP tak długo trwa?

Są pliki i obszary, ktorych defragmentator dysków nie będzie
defragmentować: Kosz, plik stronicowania Windows, Bootsect.dos,
Safeboot.fs, Saveboot.rsv, Hiberfil.sys i Memory.dmp.
Na to nie mozna nic poradzić, aczkolwiek dobrze jest opróżnić Kosz
przed defragmentacja.
Czesto po pierwszym przejsciu defragmentator dyskow nie zdefragmentuje
wszystkich plikow. Najlepsze jest tu rozwiązanie "silowe" : uruchomiac
program ponownie, dopóki nie zdefragmentuje dysków poprzednio pominietych.
Narzedzie to nie zdefragmentuje plikow aktualnie uzywanych, wiec nalezy
zamknac najpierw wszystkie programy, jesli jakies pliki pozostana nie
zdefragmentowane, moze to oznaczac, ze sa uzywane przez dzialajacy
program.
Czesto moze sie wydawac, ze program jest wylaczony, lecz w rzeczywistosci
dziala w "ukryciu". Na przyklad, Outlook czasem pozostaje uruchomiony
nawet po zamknieciu programu.
Aby upewnic sie, czy wszystkie programy zostaly calkowicie zakonczone
przed uzyciem defragmentatora dyskow, uruchom Menadżera zadań-->
Ctrl+Alt+Del, lub
klikajac prawym przyciskiem myszki Pasek zadan i wybierz z menu Menadżer
zadań. Sprawdx na zakladkach Aplikacje i Procesy, czy nie pracuja jeszcze
jakies programy (np. winword.exe lub Outlook.exe - te dwa programy
potrafia czasem dzialac dalej po ich wylaczeniu).

http://www.it-faq.pl/EditModule.aspx?tabid=615&mid=1314&def=Cs_ITSCS_CMS_Articles_View&ArticleID=2069

tu fragment:
Jeśli tylko, to możliwe, staraj się unikać umieszczenia pliku wymiany na
tym samym dysku co pliki systemu operacyjnego.
Jeśli decydujemy się na plik wymiany z ustawieniem ręcznym (stały), to
powinien być w jednym kawałku, więc przed założeniem nowego pliku
dokonajmy defragmentacji dysku - dobrze by było przenieść go na początek
dysku np. robi to Speed Disk z pakietu z pakietu Norton Utilities.
Najpierw należy ustawić wielkość pamięci wirtualnej na 0 (tak, zero!).
Następnie powinna zostać uruchomiona defragmentacja twardego dysku
(Start/Programy/ Akcesoria/Narzędzia systemowe/Degramentator dysków). Po
jej zakończeniu ponownie przejdź do opcji pamięci wirtualnej i ustaw
zarówno minimalny, jak i maksymalny jej rozmiar na tę samą wartość, np.
500 MB. Jaka jest korzyść z takiej operacji? Pamięć wirtualna o stałym
rozmiarze jest przechowywana na twardym dysku w postaci pojedynczego pliku
i dostęp do jej różnych części jest szybszy. Po tej operacji uruchamiamy
wspomniane narzędzie Speed Disk, aby przenieść plik na początek dysku
lub Free - jest ich wiele,
darmowy FastDefrag http://www.amsn.ro/index.php?action=8
diskkeeper http://www.executive.com/downloads/menu.aspx
O&O defrag http://www.oo-software.com/en/download/index.shtml
itd...

Sposób ten ma jednak nieusuwalna wadę, ponieważ dostęp do dysku jest o
wiele wolniejszy niż dostęp do pamięci, korzystanie z pliku wymiany może
spowodować spowolnienie pracy systemu. Jeśli jednak alternatywą jest
niemożność uruchomienia aplikacji z powodu braku pamięci, rozwiązanie to
przestaje być tak złe.
Powinieneś więc ręcznie dobrać ustawienia pliku wymiany, czy pozostawić to
systemowi? Osobiście polecam, aby zajął się tym system. Zwykle dynamiczne
sterowanie plikiem wymiany powoduje najefektowniejsze wykorzystanie
zasobów systemu.

Ze wzgledow bezpieczenstwa mozna wymusic czyszczenie pliku wymiany przy
kazdym zamykaniu systemu. W pliku tym skladowane sa chwilowo strony
pamieci zawierajace niekiedy informacje o krytycznym znaczeniu, np.
nieszyfrowane hasla, numery kart kredytowych itp.., gdyby nie czyszczenie
pliku wymiany, informacja ta moglaby byc przechwycona przez
nieuprawnionych uzytkownikow po ponownym uruchomieniu systemu.
Czyszczenie to wydłuża jednak czas zamykania systemu, jesli wiec nie jest
uzasadnione potrzebami bezpieczenstwa, mozna rozwazyc rezygnacje z tej
funkcji.
Odpowiada za nia pozycja/wartosc "ClearPageFileAtShutdown" (1-
czyszczony, 0- nie czysz.) w kluczu:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\
Memory Management

--
Piotr Palusiński [MVP] http://www.mvp.pl
Nigdy nie kłóć się z głupcem, bo ludzie mogą nie dostrzec róznicy