Pseudoserwer

Autor: Konrad Kosmowski <k.kosmowski_at_gmail.com>
Data: Wed 27 Apr 2005 - 14:49:01 MET DST

Konfiguruje dla znajomego sieć do małej firmy: klienci 4 x Windows XP
HE, łącze Neostrada (rozdzielane przez router SpeedTouch).

Mam zamiar dostawić im serwer, przy czym ten serwer będzie jednocześnie
stacją roboczą dla najbystrzejszego pracownika. ;) Na serwer mam dosyć
fajną maszynę (P4 2Ghz, 1GB RAM, 80GB dysk, nagrywarka DVD), system
wybrałem XP Professional.

Zadania jakie ma spełniać ten serwer:

1. Stacja robocza dla tego pracownika, generalnie proste biurowe sprawy,
   nie powinno wpływać na obciążenie samego serwera, oczywiście będzie
   pracował na totalnie ograniczonym koncie - aby je ograniczyć w
   standardowym XP jakie jeszcze zmiany należy wprowadzić (oprócz
   przydzielenia do odpowiedniej grupy) - w sensie np. uprawnienia na
   poziomie plików warto gdzieś jeszcze zmieniać?

2. Serwer plików - każdy użytkownik będzie miał swój katalog zmapowany
   jako profil na kliencie (da się to zrobić na Windows XP HE? tzn.
   przenieść profil na zmapowany dysk sieciowy?). Zasoby będą
   udostępniane bez hasła (logowanie jako Guest), generalnie w tak małym
   biurze nie ma to sensu. Do tego będzie kilka udziałów ogólnych (dla
   programu magazynowego, wspólne dokumenty, udział mój na pliki
   instalacyjne, instrukcje etc.).

3. Serwer drukarek - podłączone będą do niego dwie drukarki, generalnie
   z tym nie ma problemu.

4. Okresowy backup plików na serwerze (na DVD) - jak to rozwiązać?
   Pewnie wszystko będzie wydzielone na partycji D:\ - chodzi o nagranie
   całej partycji na płytę (płyty) DVD - aby dało się ew. prosto
   odzyskać. Najważniejsze, że w to ubrany będzie pracownik - najlepiej
   jakby po prostu klikał ikonkę, wkładał kolejno płyty i tyle. Jakie
   narzędzie do tego polecacie?

Dodatkowo (chociaż nie wiem czy będzie używane):

1. Serwer baz danych MySQL - może się komuś przyda, do tego Apache, PHP
   i PHPMyAdmin jako interfejs - znacie jakiś rozsądny pakiet tego
   oprogramowania (wsio w jednym) - normalnie to instaluje wszystko
   ręcznie, ale tam nie mam zbytnio czasu na ew. aktualizacje itd.
   najlepiej jakby wsio było w jednym instalatorze i tyle, oraz żeby
   było dosyć minimalne (potrzebuje jedynie MySQL, Apache i PHP -
   żadnych graficznych narzędzi, ikonek, perla, modułów etc.)

2. Pośrednik poczty - tzn. serwer POP/SMTP pośredniczący między ISP - da
   mi to możliwość skanowania poczty własnymi filtrami, ustawiania
   własnych zachowań dla poczty, rozdzielania jej i przy okazji
   archiwizowania - czy MailEnable (wersja darmowa) może pracować jako
   taki pośrednik? Jakieś wskazówki?

Coś jeszcze warto dodać do takiego systemu? Wszelkie funkcje sieciowe
(NAT/FW, DNS, DHCP) pełni i tak urządzenie sprzętowe - i robi to dobrze.

--
  Pozdrawiam,                .                            *    ) )