Re: RAID w roznych konfiguracjach

Autor: Piotr Smerda <piotrs00_at_go2hell.pl>
Data: Tue 19 Apr 2005 - 15:58:03 MET DST

On Tue, 19 Apr 2005 15:45:54 +0200, grzes wrote:

> Tak, przegladalem troche archiwum. Ale rozmawialem tez ludzmi, ktorzy
> stawiali bazy ORACLA na RAID5 i wg nich to dziala (i nie byli to IMHO
> amatorzy ani poczatkujacy serwisanci).

Gratuluję serwisu :) Jeśli ci co stawiali Oracle na RAID5 twierdzą że to
dobrze działa ... Działać będzie tylko wydajność przy obciążonej bazie
będzie tragicznie niska.
W żadnym opracowaniu Oracle (dokumentach) nie widziałem pozytywnych opinii
o RAID5 i bazie. Bazy danych TYLKO na RAID0+1 - TYLKO I WYŁĄCZNIE

> Heh, akurat teraz te 3 dyski zostaly zakupione, a pojemnosc ich szacuje
> na pare lat (znam firme, orientuje sie, ile danych im przybywa), wiec tu
> sie raczej nie zmieni...

Nie chodzi mi o pojemność a o ilość dysków. Na 3 dyskach jedynym sensownym
rozwiązaniem będącym kompromisem pomiędzy wydajnością, bezpieczeństwem i
pojemnością jest RAID5.
Jeśli miałbym stawiać bazę na RAID sprzętowym kupiłbym zamiast 3 sztuk
147GB 6 sztuk 73GB.

> [...]
> >

> Zle sie wyrazilem. Odlaczylem 1 dysk coby sprawdzic jak sie zachowa
> serwer. System sie podniosl ladnie (tylko kontroler wydaje straaasznie
> upierdliwy dzwiek, co akurat jest dobre wtedy, gdy nie siedzi sie dlugi
> czas w serwerowni). Cos popierdzielilem natomiast przy podlaczaniu dysku
> 3 i wyrownania macierzy. System tez sie podniosl, ale znalazl bledy
> zapisu (chcialem przetestowac w ktorym momencie macierz sie wyrowna i
> chyba cosik nie tak zrobiem...), w ekecie AD ma pewne problemy a 1
> obiektem, ale nie wplywa to w tym przypadku na prace serwera; problem

Po awarii dysku w jakiejkolwiek macierzy (niezależnie od poziomu RAID)
należy najpierw upewnić się czy macierz się odbudowała, a dopiero potem
kombinować z pozostałymi dyskami.
Kiedyś w początkach moich zabaw z RAIDami wyjąłem w pięciodyskowej macierzy
dysk o numerze 3, włożyłem go do serwera po kilku minutach i wyjąłem od
razu dysk nr 2. System działał poprawnie ... do pierwszego rebootu :) Potem
umarł i nie wstawał, ale naprawa RAID i systemu pomogła. Nie zdecydowałbym
się jednak działać na takim systemie produkcyjnie - przeinstalowanie jest
KONIECZNE.

> Czy radzisz z tych 3 dyskow zorbic RAID 0+1? Da sie???
> Zwlaszcza z perspektywa SQL Server.

Nie da się zrobić RAID0+1 na 3 dyskach. Minimum to 4 dyski (2 na striping +
2 na mirror stripingu)
Dokupienie dysków - to jedyne rozwiązanie z SQL Serverem w perspektywie.

> Dzieki za szybka odpowiedz
>

> Pozdrawiam

Proszę bardzo.

--