Re: laczenie dyskow a system

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 09 Apr 2005 - 08:30:49 MET DST

Użytkownik "Marcin " <blackvader@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:d377qr$rjs$1@inews.gazeta.pl...
> Witam
> Win2k, sutuacja na dysku wygalda tak:
> c: DANE (ntfs)
> d: DANE (ntfs)
> e: DANE (fat32)
> f: SWAP(plik wymiany)(fat16)
> g: SYSTEM (ntfs)
> jak widac staja kolo siebie 3 partycje z danymi co utrudnia mi
> zycie, bo mam dosc may dysk. Jakie sa mozliwosci polaczenia dyskow,
> bez reinstalacji systemu? Jesli polacze np d i e (oczywiscie dysk
> systemowy nadal moze miec literke G) to bedzie mi system
> dzialal? Jezeli tak To jeszcze jedno pytanie: Jak zabezpieczyc sie
> [...]

Możesz to zrobić na przykład przy pomocy BootIt Next Generation
http://www.terabyteunlimited.com . Trzeba skasować partycję drugą i w
jej miejsce powiększyć partycję pierwszą, a potem powtórzyć to z
partycją trzecią. Tak jest bezpiecznie. Odradzam "łączenie" partycji
przy pomocy np. Partition Magic, no chyba że Ci na danych nie zależy.

Co do literek partycji: są one przydzielane na podstawie tzw. podpisu
dysku zapisanego w sektorze MBR oraz na podstawie listy literek
przypisanych do danych podpisów dysków w rejestrze (klucz
HKLM\System\MountedDevices). Jeżeli więc zapamiętasz podpis dysku i w
przypadku jego zmiany na inny przywrócisz go, to przywrócisz też
literki. Podobnie można też manipulować literkami edytując
bezpośrednio plik rejestru SYSTEM na przykład spod innego W2k i
programu regedt32.exe. Windows sam z siebie żadnych literek nie
zmienia. Niemniej, są pewne operacje które w sposób całkiem niechciany
usuwają podpis dysku i które mogą spowodować unieruchomienie takiego
systemu jak Twój (postawionego na nietypowej literce), są nimi na
przykład fdisk /mbr albo proces instalacji większości bootmanagerów.
Warto więc albo mieć pod ręką zapasowy system (postawiony na przykład
na innej partycji) spod którego szybko można układ literek poprawić,
albo... zmodyfikować swój system tak, aby pomimo zmiany jego literki
partycji systemowej dało się go uruchomić. Taką zmianą jest konkretnie
usunięcie pełnej ścieżki zapisanej w wartości
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Userinit,
przez pozostawienie tam jedynie "Userinit.exe," (bez cudzysłowów).
Wówczas - nawet po ewentualnej zmianie literki - system i tak da się
uruchomić, co pozwoli na poprawienie literek przy pomocy zwykłego
edytora rejestru.

--
M.   [MVP]              "Use Google, stupid!"
/odpowiadając zmień px na pl/