Re: PQ Partition Magic i problem z twardzielem

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 31 Jan 2005 - 21:41:19 MET

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"
<prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości
news:ctm2n2$fnp$1@flis.man.torun.pl
> "Jacent" ctlv54$1bat$1@node1.news.atman.pl

[cut - OK]

> Znam też fdisk, który potrafi zapisać w pliku zawartość MBR,
> aby później (w razie potrzeby) zawartość tego pliku umieścić
> w MBRze. :) Tyle tylko, że to nie jest fdisk standardowy
> i prawie na pewno nie rusza tablicy partycji, choć zapisany
> na dysku zrzut liczy sobie pełne 512 bajtów. :) (nigdy nie
> zainteresowałem się tym, co ów fdisk zrzuca z MBR i wrzuca
> do MBR)

Raczej na pewno zrzucany jest cały MBR, czyli wspomniany kod startowy,
podpis dysku i tabela partycji. Takie programy zrzucają i odtwarzają z
reguły cały sektor - czyli 512 bajtów - nie zajmując się na tym etapie
jego analizą, a tym bardziej edycją.

> Są inne programy potrafiące zrzucać MBR (a nawet znacznie
> więcej sektorów; sektor -- to 512 bajtów) na dysk i wpisywać
> takowy zrzut ponownie do MBR (lub ewentualnie w ileśtam sektorów).

No właśnie - bo za MBR są jeszcze 63 sektory, które niekiedy zawierają
całkiem użyteczne rzeczy. Na przykład kod jakiegoś bootmanagera, albo
kopie zapasowe głównego sektora MBR...

> Ja lubię grzebać się edytorami dysków, więc tego rodzaju
> programy mnie nie pociągają zbyt mocno. :)
>
> -=-
>
> Jeżeli doszło z jakiegoś powodu do niekontrolowanego
> nadpisania tablicy partycji -- samo jej odtworzenie
> niewiele pomoże, gdyż prawie na pewno dojdzie ponownie
> do takowego niekontrolowanego nadpisania. :)

Ale tak jak Jacent napisał - zawartość tabeli partycji da się bez
najmniejszego problemu odtworzyć, o ile (to warunek) same partycje
pozostały nietknięte. Bo są one powtórzone w dwóch miejscach partycji: w
pierwszym i szóstym (FAT32) lub w pierwszym i ostatnim (NTFS) jej
sektorze.

/odpowiadając zmień px na pl/