Re: Instalacja drugiej kopii W2k a partycje

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 18 Aug 2004 - 23:46:25 MET DST

Użytkownik "Paweł Goleń" <p_golen@ks.onet.pl> napisał w wiadomości
news:cg0dnv$o6c$1@nemesis.news.tpi.pl
> Michal Kawecki wrote:
[...]
> Hm, to wytłumacz mi proszę jedno. Skoro 8MB to jest cylinder, to jeśli
> partycja byłaby o to 8MB większa, to również kończyłaby się z końcem
> cylindra, tak? Co prawda pisałeś o niepełnym cylindrze, jednak w
> artykule 225822 wyraźnie sugerowane jest, że system zostawia sobie
> miejsce na konwersję dysku na dysk dynamiczny (1MB lub jeden
> cylinder).

Cóż, zastanawiałem się pisząc to, czy wrócić do tematu dysków
dynamicznych. Sprawa wygląda tak, że zarezerwowanie miejsca pod bazę
danych o d.d. wymaga zajęcia jednego całego cylindra na końcu dysku,
nawet jeśli nie jest on pełen; ważne żeby ilość wolnego miejsca w nim
wynosiła co najmniej ten 1 MB. No i właśnie tyle zostaje z reguły na
niemal każdym nowoczesnym dysku, po jego spartycjonowaniu zgodnie z
regułami Windows, czyli trzymając się granic cylindrów. Jeśli ma się
pecha i trafi się na dysk, którego pojemność jest dokładnie podzielna
przez 8 MB, to cóż... moim zdaniem Windows się zainstaluje, tyle że nie
da się takiego dysku skonwertować do dysku dynamicznego. Co opisuje KB
197738. Polecam też 222188.

A tak BTW to udało mi się bezproblemowo odwrócić proces konwersji dysku
podstawowego do dynamicznego przy pomocy... BootIt ;-). Ten programik
zaistne zadziwia. Okazuje się, że rozpoznaje on dysk dynamiczny i
pozwala na usunięcie bazy danych o jego woluminach, a następnie
odzyskuje oryginalne partycje. Oczywiście, cała operacja ma szanse
powodzenia jedynie na takim dysku, na którym przed konwersją istniała
już tabela partycji. Woluminy utworzone już po konwersji zostaną
(prawdopodobnie - sprawdzę to jeszcze) bezpowrotnie utracone.

/odpowiadając zmień px na pl/