Re: Platforma NET Framework 1.1

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Tue 15 Jun 2004 - 15:03:44 MET DST

Marek Janaszewski /USUN_TO. z adresu!/ wrote:
> [...]
> Nie wiem na czym polega to poruszenie programistów Win32 API związane z
> .NET-tem. Same głosy rozpaczy z związane z powstanie nowego API: WinFX.

Po pierwsze, Win32 jest na idealnym poziomie dzięki temu, że
korzysta z niezwykle prostego modelu. Są to po prostu funkcje
wołane wedle określonej konwencji i dzięki temu można z nich
bezpośrednio korzystać w programach pisanych w czystym asem-
blerze, C, C++, Pascalu czy C#. Idealny uniwersalizm. Nowy
interfejs też powinien być tak uniwersalny, zamiast preferować
tylko C# i ewentualnie C++. Efektywniej jest opakować prosty
interfejs na potrzeby zaawansowanego języka programowania niż
odwoływać się do obiektowego API z poziomu asemblera.

Po drugie, zmiana interfejsu API jest dość odważnym krokiem,
gdyż programiści generalnie nie lubią uczyć się czegoś zupeł-
nie nowego. Pięknie opisał to Charles Petzold w artykule o
OS/2 w jednym ze starych PC Magazine: według niego IBM sam
zabił OS/2, gdyż wymusił na MS przygotowanie nowego API,
podobnego do Win16, a jednak różnego w detalach. I choć
efektem było wyjątkowo eleganckie, czyste API, łączące
najlepsze elementy API UNIXów i Windows, to w rezultacie
mało kto się go uczył, a portowanie programów było utrudnione.

Ja widzę całe .NET i WinFX bardziej jako warstwę pośredniczącą
między prawdziwym API (które musi opierać się o proste wywo-
łania przerwania systemowego wraz z parametrami) a aplikacjami.
I moja "dusza programistyczna" mocno protestuje przeciwko nazy-
waniu tego "nowym API", a nie "sugerowaną biblioteką".

| Radosław Sokół  |  mailto:Radoslaw.Sokol@polsl.pl        |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |