Re: Platforma NET Framework 1.1

Autor: Robert Winkler <winkel_at_NOSPAMpoczta.fm>
Data: Fri 28 May 2004 - 21:54:39 MET DST

> Mam do szanownych grupowiczów pytanie.
> Do czego służy aplikacja NET Framework 1.1 którą ściągnąłem i zainstalowałem
> ze strony windows Update?

Microsoft .NET Framework jest środowiskiem uruchomieniowym
dla nowego typu aplikacji pracujących w systemie Windows,
tak zwanych aplikacji zarządzanych (mówi się też o kodzie zarządzanym).
Porównać go można do pochodzącej z firmy Sun maszyny wirtualnej Javy.
.NET to nowe środowisko (maszyna wirtualna, kompilatory)
nowe języki programowania i nowe biblioteki
W przeciwieństwie do Javy gdzie wszystkie prawa własności
i cała piecza nad rozwojem Javy spoczywa na SUN-ie,
.NET jest dokładnie opisany oraz jako standardy ISO/IEC 23270, ISO/IEC 23271
i ISO/IEC 23272 publicznie dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
Publicznie dostępna specyfikacja .NET'a spowodowała
powstanie jego odpowiedników także dla innych systemów operacyjnych
przykładem może być projekt Mono (http://www.go-mono.org)

Pozostaje pytanie: Po co to komu?
Jest na to kilka odpowiedzi

Pierwsza: binarna przenośność aplikacji
Już dziś systemy Windows występują w kilku nie do końca zgodnych ze sobą wersjach
- 32-bitowe systemy rodziny Windows 9x (95, 98, 98 SE, ME)
- 32-bitowe systemy rodziny Windows NT (NT 3.x, NT 4.0, 2000, XP, 2003)
- 64-bitowe systemy oparte o procesory architektury IA64 (XP i 2003)
- systemy PocketPC i Windows CE pracujące z wykorzystaniem procesorów
ARM, MIPS, SH4 i SH4
- mające niedługo pojawić się systemy przeznaczone dla komputerów
opartych na procesorach architektury x86-64
.NET Framework zapewnić ma iż raz skompilowany program
uruchomić można na (prawie) dowolnym z tych systemów
bez konieczności jego ponownej kompilacji
Z listy tej należy jednak skreślić systemy Windows 95 i Windows NT 3.x
nie wspierane juz przez firmę Microsoft
Także 64-bitową wersje .NET Frameworka poczekać musimy do przyszłego roku

Drugi powód to bezpieczeństwo
Wymóg binarnej przenośności aplikacji powoduje
iż nie mogą zawierać one kodu maszynowego.
Kod taki jest generowany dopiero w trakcie działania programu
Zabezpiecza to użytkownika przez podstawowymi błędami programistów
takimi jak próba odwołania do pamięci nie należącej do danego programu
lub wycieki pamięci powodujące konieczność okresowych restartów
newralgicznych dla firmy serwerów aplikacyjnych.
Zabezpiecza to też częściowo przez próbą przemycenia w programie
potencjalnie niebezpiecznego lub destrukcyjnego kodu.
Oczywiście samo generowanie kodu w trakcie działania programu
nie zapewnia takiego bezpieczeństwa,
zapewnia to bardzo precyzyjna kontrola uprawnień wykonywana przez
środowisko uruchomieniowe, uprawnień określanych
przez administratora systemu, definiowanych na poziomie firmy,
danej stacji roboczej lub pojedynczego konta użytkownika.

Jest jeszcze jeden, odrobine mglisty powód by zainteresować się .NET-em
Duża cześć kolejnego systemu operacyjnego znanego
pod kodową nazwą "Longhorn" jest właśnie pisany w .NET-cie
i co może być ważniejsze, tylko i wyłącznie dla .NET-a
Aktualne biblioteki .NET Frameworka poszerzone o nowe funkcje Longhorna
będą stanowiły postawę nowego interfejsu programistycznego o nazwie WinFX
Będzie on dla programistów rewolucja porównywalną lub nawet
przewyższającą przejście z DOS-owego przerwania 21h
na system funkcji WinAPI oferowanych przez Windows

--
Robert Winkler