Re: ipv6: tunnel sit do 192.88.99.1 i załatwianie PI

Autor: Andrzej Wolski <taihen_at_taihen.org>
Data: Tue, 18 Dec 2012 12:08:17 +0000 (UTC)

On Wed, 31 Oct 2012 11:29:10 +0000 (UTC), konrad rzentarzewski <konrad_at_rzentarzewski.net> wrote:
> Art from [ a ] ...
>
>:> : Drugie pytanie jak PI ipv6 załatwiać oficjalnie.
>:> zapomnij, jak chcesz własne v6 dostać to musisz być urynalirem.
>:
>: Dokładniej to jak chce IPv6 PI dla siebie to LIRem być nie musi i bez
>: problemu dostanie /48 PI.
>:
>: Jak chce IPv6 PI dla klientów to LIR niezbędny.
>
> z pierwszej ręki - dostałem odpowiedź od RIPE że mam sobie założyć LIR
> albo zgłosić się po IP do swojego LIRa.
>
> z tego samego wniosku dostałem "od ręki" /22 - w v4 (w lutym).

> [...]

PI jest dla użytkownika końcowego i jest to zaznaczane jako użytek
(assignment) w przeciwieństwie do PA, który jest przydziałem ale nie
użytkiem (to robi później LIR rejestrując używane podsieci).

W v4 sporo małych ISP użwało PI i to było zgodne z polisą ponieważ
przyznawano tylko jeden adres z większej puli który następnie jest NATowany
po stronie klienta jednak z bramką dalej po stronie dostawcy. Więc
faktycznie był częścią infrastruktury dostawcy.
Problem z PI w v6 jest taki że zawsze będziesz dawał klientowi podsieć
przynajmniej /64 a to już jest tzw. sub-assignment czyli przyznanie
jeszcze raz sieci lub podsieci która jest już zarejestrowana jako używana a to jest
niezgodne z zasadami.

http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-552#IPv6_PI_Assignments

Także koniec końców, żeby przydzielać adresy dalej musisz zostać LIRem
lub dostać sub-alokacje od Twojego dostawcy.

--
Andrzej Wolski aka Taihen
mailto/xmpp/http: taihen.org