Re: ipv6: tunnel sit do 192.88.99.1 i załatwianie PI

Autor: voyo <voyo+news_at_no-ip.pl>
Data: Sat, 27 Oct 2012 20:12:05 +0200

W dniu 2012-10-26 20:28, Sergiusz Rozanski pisze:
> Po mału przymierzam się do wdrożenia u siebie w serwerowni ipv6, nie chcę zostać w lesie jak się za raz
> pojawią klienci ipv6 only.
> Ponieważ nie znam jeszcze procedur i opłat zacząłem od klasy 2002:: aby posprawdzać sobie usługi,
> poprzerabiać aplikacje i bazy danych itd. i na tym na razie skupić.

Zamiast sie bawić w jakieś śmieszne 6to4, skombinuj sobie adresacje od
tunnel brokera. Osobiście polecam he.net, używam nawet "produkcyjnie".
Dodatkowo oprócz normalnego statycznego tunelu umożliwiają zestawienie
sesji BGP. Do zabawy na początek, i to całkiem profesjonalnie -
absolutnie wystarczy. (działa wszystko, łącznie z wygodnym revdns'em.
Mają fajny "test certyfikacyjny", dojście do poziomu 'sarge' uzupełni
albo uporządkuje wiedze o IPv6 ;) )

> i wtedy na pozostałych hostach wprost podniosę na interfejsach ot 2002:xx:xx::2, 2002:xx:xx::3 z gateway
> na 2002:xx:xx::1 pójdzie tak?
Domyślam się że - tak, ale szczerze to nie bawiłem się w rutowanie
adresacji z klasy 6to4, nie wiem czy nie ma tu jakiś zagwozdek,
opisanych w jakichś RFC... W końcu to dość specyficzna adresacja...
Jeśli pobawisz się tym - podziel się spostrzeżeniami.

> Domyślam się że tak, bo po co dostawałbym całą wielką klasę na 1 połaczenie - ale zapytam zanim zacznę
> dłubać :) czy nie ma na 2 końcu tunelu jakiś blokad/ograniczeń.

z tym uwaga - od tunel brokera dostałem klase /64 tylko na połączenie
(cos a'la ipv4 p-t-p , i drugą /64 rutowaną już normalnie).
Z tego co pamiętam, nie działały adresy powyżej połączeniowych ::1 i ::2
, ale teoretycznie nie ma przeszkód żeby nie działały...

> Jak w takim układzie tunelowania dobrać się do revdns? Szczególnie dla smtp to może być wymagane, aby spełnić
> rfc2851.
>
> Drugie pytanie jak PI ipv6 załatwiać oficjalnie. Rozumiem że obiekt przez sponsor LIR-a, routing od dostawców
> z tego co się chwalą to i multimedia i tktelekom pisze że ipv6 działa więc pewnie mi routing włączą, ale
> jak to wygląda w praktyce, ma ktoś od tych dostawców łącza?

Oprócz tunelu, używam adresacji IPv6 od dostawcy w serwerowni, tzw
natywne. Poprostu działa... Nie mam swojego ASa, nie używam BGP z v6,
zabawę z BGPv6 zakończyłem na 6bone kilka lat temu.

> Czy dla ipv6 jest jakaś specjalna quagga? czy ta co mam mi wystarczy? (debian stable) - czy tam się to robi w
> ogóle inaczej?
Dokładnie tak. Da się pomieszać na tej samej instancji z IPv4.