Re: Jak dostac IPv6 PI i dlaczego "niedasie"?

Autor: M <marekm72_at_gmail.com>
Data: Thu, 15 Mar 2012 05:27:02 -0700 (PDT)

On 15 Mar, 10:47, karol <nos..._at_nospam.pl> wrote:
> Ja bym to interpretował inaczej. PI takie coś ma domyślnie przestać
> istnieć, w domyślnej alokacji dostajesz /32 do klienta delegujesz /48
> (takich sieci tam wejdzie przy prefixie 32 bity 64 tysiace). Wiec albo
> jestes w swiecie z prefixem /32 albo wcale, bo inaczej znów będzie
> problem z agregacją.

Prefiksów IPv6 nie ma znowu aż tak dużo, IPv4 jest wielokrotnie więcej
i routery dają radę.
To nie działa jakoś tak, że dają /48 ale rezerwują /32 czyli jak
kiedyś potrzebuję więcej, to po prostu dają mi krótszą maskę i nadal
jest to jeden prefiks?
A nawet mając /48, dałoby się delegować klientom /60, wystarczyłoby
dla ponad 4k klientów czego się szybko nie spodziewam (sieć radiowa
5GHz, tereny wiejskie).

> W Twoim wypadku może na początek rozważ metodę zrobienia tunelu do HE,
> jak zestawisz tunnel to dając Ci do tego tunnelu max dwa prefixy które
> rozgłaszają i możesz tą adresację pchnąć dalej do swoich klientów. By

Jakiej wielkości te prefiksy dają? Raczej nie będzie wielu chętnych
na szersze używanie IPv6, jak to będzie działać gorzej niż v4 (jakimiś
tunelami przez drugą półkulę). A podobno RIPE chce byśmy wdrażali v6,
więc ten opór materii jest niezrozumiały.

> zobaczyć jak to wyjdzie statystycznie z ruchem itd, bo oprócz tych
> routerów masz na pewno ludzi z Win7/Vista podłączonych bezpośrednio do
> sieci.

Spodziewam się że ruchu na początek będzie raczej niewiele.
Wszystkich ludzi mam podłączonych przez routery - każdy dostaje stały
publiczny IPv4 przez PPPoE i tak samo przewiduję dawać prefiks IPv6
jeśli router klienta obsłuży (na dziś w rozsądnej cenie chyba tylko
Mikrotik).

Nadal szukam sponsora ;) który weźmie ode mnie te kilkaset PLN i
pomoże mi przepchnąć wniosek. Nie od razu Kraków zbudowano, jak za 2
lata będę jeszcze na rynku (bo może w międzyczasie przyjdzie TP i
wyrówna za unijną kasę) to pewnie zostanę LIR-em, ale jeszcze nie
teraz...