Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy

Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl) <maciej_pmt_at_tpsa.waw.pl>
Data: Thu 28 Apr 2011 - 22:13:31 MET DST

W dniu 2011-04-28 21:47, ziolko pisze:

> Przypomij o co chodziło z "niedasię" ??

Niedasię określić parametrów jakościowych, minimalnego czy
gwarantowanego transferu itp.

> Wydaję sie raczej, że ISP wychodzą frontem do klienta i wprowadzają
> np. 1 oferty dla ssaczy droższej czyli zbliżonej do zakupu,
> oraz 2 oferty tańszej dla tych co NIE potrzebuja miec p2p 24/ dobe.
>
> Co o tym myslisz??

Boję się takiego rozwiązania, bo to wyłom w dotychczasowej praktyce. Jak
się rozpowszechni, to nagle okaże się, że Wy też możecie np. kupić łącza
operatorskie z youtubem czy p2p albo bez.

Ci "wielcy" tylko czekają na możliwość podniesienia cen. Przecież co i
raz słychać, że Google czy YT powinien płacić operatorom Tier-1 czy -2
za przesyłane treści. Cała "polityka peerengowa" tepsy sprzed 5-10 lat
do tego się sprowadzała.

To mi przypomina ubiegłoroczne zapasy z cenzurowaniem treści hazardowych
i pedofilskich. Zamysł był jak najbardziej szlachetny (przynajmniej na
papierze), ale jak już się wprowadzi mechanizm, to czemu go nie
rozciągnąć na dopalacze, lżenie najważniejszych osób w państwie czy
nawoływanie do obalenia przemocą ustroju Rzeczpospolitej Polskiej.

Sugerowałbym więc szukać innego rozwiązania. Prezes UKE została niejako
postawiona pod tablicą, wie że bywa źle (tu możemy wszyscy podziękować
przede wszystkim komórkowcom za "21 Mb/s" przy osiągalnych 21 kb/s),
jest tzw. presja społeczna (sam ją niejako też generuję), ale okazuje
się, że niewidzialna ręka rynku po prostu nie działa.

Sferia w swojej usłudze CDMA ma wprost wpisane zasady degradacji ruchu.
Tu jest trochÄ™ opisane - str. 6 i 7

http://www.sferia.pl/296,590,wyciag_z_cennika_uslug_dostepu_do_sieci_internet_od_1_01_2011_nowi_klienci.html

Kiedyś były nie dwie, a cztery strefy, z dość precyzyjnie opisanymi
regułami w zależności od pory dnia. Może to jest jakieś rozwiązanie?