Re: Info z UKE

Autor: sqniC <sqnic123_at_n0.spam.gmail.com>
Data: Mon 07 Mar 2011 - 18:29:06 MET

W dniu 2011-03-04 21:32, Anna Streżyńska Prezes UKE pisze:
> Idea przedstawiona w projekcie ustawy Ministerstwa Infrastruktury (90%
> deklarowanej prędkości jako próg odpowiedzialnosci dostawcy usługi)
> jest ok, ale sam przepis wymaga modyfikacji zanim trafi do sejmu.
> No bo jak to ma byc mierzone? Robilismy juz w niektórych małych

Idea jako taka jak najbardziej słuszna ale jej wdrożenie w kształcie
jaki się nam obecnie jawi to totalna utopia.

Przede wszystkim pytanie powinno brzmieć raczej nie jak mierzyć a CO MA
BYĆ MIERZONE.

Ja jako dostawca jestem w stanie zagwarantować określone parametry we
własnej sieci, żaden operator nie jest w stanie zagwarantować nawet 1%
wykupionego transferu poza siecią na którą ma wpływ.

Proponowane parametry (12h i 90%) są również zupełnie nieadekwatne, SLA
na łącza operatorskie mają niższe parametry a cena takich usług jest
kilka rzędów wielkości wyższa.

Reasumując moim skromnym zdaniem, należy dać użytkownikom możliwość
przeprowadzania testów prędkości wg. trybu i procedury określonego
regulaminem operatora. Test taki mierzył by prędkość od klienta do
wybranego punktu w sieci operatora.
Naturalnie sam klient nie może być wyrocznią w tej sprawie i w razie
stwierdzenia niezgodności wyniku testu z deklarowaną prędkością powinno
nastąpić zgłoszenie awarii. Wtedy operator miałby obowiązek
przeprowadzić taki test u klienta.

Dodatkowo można pomyśleć o procedurach umożliwiających UKE kontrole
pasma jakie operator ma do dyspozycji klientów, overbookingu na łączu itp.

--
Pozdrawiam
Sebastian Szczepański