Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Thu 15 Apr 2010 - 14:07:18 MET DST

Użytkownik "Grzegorz Banasiak" <blurp@blurp.blurp> napisał w wiadomości
news:hq553g$1jq$1@inews.gazeta.pl...

> Jasne, czyli operator swiadczacy uslugi dla wezla C (np. transmisja do
> wezla uslugowego B) od poczatku wie, ze obsluguje inicjatywe KIKE i jest n
> podmiotów typu D za tymze C.

Nie - operator tranzytu podpisuje umowę na tranzyt z administratorem
dowolnego węzła w ramach określonych umową ramową z KIKE. Operator tranzytu
z istoty projektu wie, że może to być transmisja na potrzeby własne (węzeł
D), grupy podmiotów (węzeł C) lub zapięcia usług (w węźle B), ew. spięcie
infrastruktury poziomu A. Jakie oznaczenima węzeł KIKE dla operatora
tranzytującego nie ma znaczenia. Używamy literek do opisu projektu, bo tak
łatwiej. W kontekście Twoich dociekań wystarczy, iż operator tranzytu wie,
że:
1. Izba ma x członków i operator tranzytowy ma możliwość weryfikacji
członkostwa oraz potencjalną wielość klientów na tranzyt (agregacja zakupów
w każym przypadku pozwala negocjować lepsze stawki, co zrozumiałe)
2. firmom z Izby ma zaoferować powtarzalne stawki na ustalone przepustowości
(czyli każdy za 1 Gb odbierany np. z portu operatora tranzytu otrzyma
identyczną kwotę - piszę to zastrzeżenie, bo można połączyć tranzyt z
inwestycją w przyłącze operatora tranzytu, więc koszt tej inwestycji
oczywiście nie będzie powtarzalny),
3. ma spełnić określone warunki techniczne związane z projektem - np.
zapewnić przenoszenie vlanów między uczestnikami projektu,
4. węzeł może obsługiwać więcej niż 1 podmiot, jednak stroną kontraktu jest
administrator zainteresowanego węzła KIKE, a więc dla operatora tranzytu
strony umowy są dwie - on i admin węzła.
Zasady rozliczeń w węźle są w zasadzie nieistotne dla operatora tranzytu.
Jego interesują płatności za usługę oraz kwestie konfiguracyjne i ma relację
biznesową z podmiotem, który usługę kontraktuje. Jeśli zakładasz
hipotetycznie istnienie NDA na stawkę dla KIKE, to umowa ramowa obejmować
musi zapis upoważniający do publikacji stawek członkom Izby, co jest
oczywiste. I każdy członek Izby ma dostępne w systemie Izby (tzw. SEZ -
System Ewidencji Zamówień) stawki na transmisję przez operatorów tranzytów
tak samo, jak np. na switcha, antenę, czy pigtail.

Powtórzę jednak - nie widzę powodu, dla którego operatora tranzytu miałaby
interesować ilośc uczestników węzła. Tak samo jak dostawcy blobala, czy
broadbandu nie interesuje liczba abonentów lokalnego ISP.

> Po prostu nadinterpretowalem Twoja wypowiedz z innego listu:
>
> "Administrator węzła C refakturuje koszty tranzytu wyżej na wszystkich
> uczestników węzła C - ergo - koszt rozkłąda się na kilka firm, a więc jest
> zdecydowanie niższy, niż przy indywidualnych kontraktach na tranzyt np. do
> W-wy."

Nie widzę sprzeczności.

> OK, ale akurat ten case mnie zainteresowal.
>
> Pzdr.

OKI, ale warto to zawsze doprecyzować, skoro już przelewitowaliśmy do
nomenklatury węzłów KIKE.

Pozdrawiam,

--
---