PLNOG - Panel z UKE, KGP, KIKE

Autor: <sylwester.biernacki_at_gmail.com>
Data: Thu 08 Jan 2009 - 02:31:33 MET

Żeby ktoś nie posądził mnie o OT, to uważam, że problemy w tym poście
naprawdę dotyczą polskiego internetu ;-)

Za dni kilka mamy konferencję, na której będzie sporo osób z tzw.
branży. Zakładam jednak, że niektórych nie będzie, z zapewne ważnych
powodów nie będą mogli/chcieli się pojawić. Chciałbym jednak, żeby
każdy miał szansę skorzystać z dobrodziejstw tego, że podczas PLNOGa,
będzie panel dyskusyjny z udziałem UKE, Komendy Głównej Policji, czy
niedawno zarejestrowanej izby KIKE.

Nie będę wklejał linków do strony, kto chce to wpisze sobie w google i
wyskoczy jako pierwsze. Fakt jest taki, że mamy 3 zagadnienia, na
których chcielibyśmy skupić uwagę. Są to:

1) Peering
2) IPv6
3) Retencja danych

Każdy z tych tematów to tzw. temat-rzeka, można o nich książki pisać,
czy rozmawiać godzinami bez większych efektów.
Żeby nasza dyskusja dała efekt, to chciałbym, aby każdy, kto czuje
potrzebę zadania pytania w powyższych zagadnieniach do któregokolwiek
z zaproszonych do dyskusji gości, przemyślał o co chce zapytać i
przesłał pytanie (może być do mnie prywatnie, bądź na polipa).

Wiem, że najważniejszym pytaniem będzie "kiedy TP zrobi peering za
darmo", ale zejdźmy do poziomu rzeczy realnych ;-)

Na pewno należy podnieść kwestie peeringu, infrastruktury z tym
związanej, możliwości korzystania z transmisji, włókien, kanalizacji
innych operatorów, czy bezpieczeństwo peerujących sieci (np.
blackholing - temat z ostatnich kilku dni).

Jeśli chodzi o IPv6, to chcemy czy nie, musimy zacząć poważnie o tym
myśleć - z jakimi to się wiąże zagrożeniami, jak zmotywować
operatorów, aby zaczęli korzystać z IPv6, jak przekonać do IPv6
użytkowników domowych?

Retencja danych - zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego, każdy
dostawca internetu i operator telekomunikacyjny będzie miał obowiązek
przechowywania danych o połączeniach. Ale jak to ma naprawdę działać?
Będzie można bezpośrednio z Policją to ustalić i rozwiać wszelkie
wątpliwości.

Jak widzicie, każdy z tych tematów po trosze dotyka internet w polsce
(i nie tylko).

Dlatego bardzo istotne dla mnie są Wasze pytania, gdyż będziemy starać
się uzyskać/wypracować na nie wszystkie odpowiedzi.

Przepraszam, że może za dużo w tym poście marketingu, ale im więcej
uda nam się w tych kwestiach wyjaśnić podczas dyskusji, tym lepiej dla
każdego ISP w Polsce.
Jeżeli więc macie jakieś pytania to bardzo proszę o ich przesłanie,
aby za wczasu je uwzglęnić w planie dyskusji.

--S.