Re: Czy IPTV to telewizja? (bylo: Telewizja w sieciach lokalnych, smutna .....)

Autor: Tomasz Śląski <tom_at_kebab.org.pl>
Data: Thu 30 Oct 2008 - 00:20:56 MET

Użyszkodnik Wojciech Apel napisał:

> Ale spróbuje Ci zwrócic uwage na jedna bardzo istotna róznice, na razie
> jeszcze slabo widoczna bo rzeczywiscie - na dzis JAMBOX (i inne podobne
> jamboxopodobne rozwiazania innych firm) w tej chwili sa tylko "kablówka z
> wodotryskami" - ale niedlugo?

Wojtku, są tacy, co szukają innowacji i tacy, którzy eksploatują dostępne
rozwiązania, wyciskając z nich ostatnie soki. Obrazując to inaczej: Ty
trafiasz na nieznane pole naftowe, gdzie trzeba zrobić zupełnie nowe
poszukiwania i odwierty, a potem przyjdą inni i na bazie Twoich doświadczeń
i pracy - będą te złoża eksploatować. Ale - chciałbym zwrócić uwagę na inny
aspekt - są złoża, dostępne na wyciągnięcie ręki, które z jakiś powodów
zostały zaniedbane i porzucone przez 'wielkich'. Najdziwniejsze jest to, że
te zaniedbane obszary leżą na peryferiach dużych aglomeracji, w strefach
stricte 'przemysłowych' i okazuje się, że tam jest pustynia telco! Kiedyś
zastanawiałem się - ok, pustynia będzie rok, dwa. Nic z tych rzeczy - mijają
lata, a my nadal w tych obszarach podłączamy na pęczki klientów biznesowych,
oferując dodatkowo usługi, które w zasadzie wiążą klienta na naprawdę długi
czas. Kiedyś postawiłem na obsługę osiedlówek, spragnionych tanich i dobrych
łącz. Sieci te oczekiwały dodatkowo normalnego traktowania, bez zderzania
się z wielką korporacją telco. Dziś osiedlówki sukcesywnie wykruszają się -
zresztą zakładałem, że w ciągu 3 lat zaczną się wykruszać, ich miejsce
zajmuje biznes, który nie potrzebuje IPTV, za to potrzebuje telefonów,
VPN-ów, transmisji między oddziałami, transmisji do swoich firm
outsorcingowych no i w końcu dobrego dostępu do internetu. Zostało mi kilka
sieci osiedlowych, które przetrwają jeszcze długo, bo bardzo dynamicznie się
rozwijają, ich wolumen zakupów łącza przyrasta naprawdę zacnie. Chętnie bym
zaproponował im Twoją usługę, ale na razie nie widzę możliwości - jak mam to
zrobić bez ryzykownego ładowania się w koszty.

Pozdrawiam!

--
TOM