Re: DSL tp vs. Neostrada (priorytezacja ruchu IP)

Autor: Marcin Kuczera <marcin_at_leon.usun-to.pl>
Data: Thu 10 Jan 2008 - 08:41:06 MET

> Dręczy mnie od pewnego czasu pytanie dotyczące priorytezacji usług ADSL w
> sieci TP. Konkretnie interesuje mnie, czy TP nadaje usługom DSL tp inny
> priorytet/klasę ruchu niż masowej neostradzie w swojej sieci ATM i SDH?
> Może
> ktoś z Was ma również wiedzę, czy DSLAM dla dsl tp jest toższamy sprzętowo
> DSLAM dla neostrady? Różnice marketingowe obu produktów od strony
> użytkowej
> znam. Chciałbym uzyskać wiedzę na temat technologicznej strony realizacji
> obu usług.

> [...]

ogólnie w świecie popularne są 2 metody połączeń między DSLAM i BRAS
- l2tp (pi razy oko ppp po ip, zaleta - można gigowy ethernet wykorzystać)
- atm - drogie interfejsy, transmisja po sdh, raczej max przepustowość
interfejsu to STM-4

TP stosuje te 2gą metode.

DSLAM jest ten sam zarówno dla Neostrady jak i iDSLa.

I teraz są 2 możliwości:
- TP ma 2 linki i na jednym kładzie iDSLe a na 2gim Neostrady.
Neostrad jest dużo i się nie mieszczą, iDSLi jest mniej i jeszcze jako tako
się mieszczą.
- TP robi klasyczną priorytetyzacje jaką można zastosować w sieci ATM.
Czyli - kanały zestwione dla IDSL mają jakąś gwarancje pasma (nie wiem czy
równą max przepustowości ostatniego odcinka na miedzi)
a Neostrada leci bez żadnej gwarancji - jak gdzieś jest wolne miejsce to
pójdzie, jak nie to celki lecą w trybuny.

Właściwie tyle.

Marcin