Re: Gminny internet

Autor: wer <bofh_at_nano.pl>
Data: Mon 02 Apr 2007 - 11:51:13 MET DST

Lee wrote:

> Wiesz scenariusz może być taki, na terenie gminy działają np. 2 firmy
> dostarczające usługi, mają ok 500 abonentów, z tego gmina (państwo) może
> mieć 5-9 tyś. z podatków i spokój. Dając za free internet w gminie,
> powiedzmy że 2/3 abonentów tych firm zrezygnuje, co spowoduje zwinięcie
> interesu, państwo nie będzie miało nic, a dodatkowo będzie miało kilku
> bezrobotnych.

Dzięki powszechnemu Internetowi wejdzie kilka firm, zwiększy się poziom
dostępności do usług. Dzięki temu gmina będzie miała 100 tys. w kasie i
zatrudnienie wzrośnie o 200 osób, dzięki nowym firmom.

Mój praprapradziadek miał omnibus. Woził po 10 pasażerów, mieli
wygodnie, płacili za przejazd rubla. W razie czego praprapradziadek
skręcał lekko pod ich dom, żeby mieli bliżej. Ale władze miasta
wprowadziły tramwaje. Bilet po 10 kopiejek, ale tłok, nie ma możliwości
zmiany trasy. Nie powinni tego robić, bo praprapradziadek stracił pracę.

Postępu nie da się zatrzymać. Jest taki, a nie inny trend. Internet
staję się podstawowym środkiem infrastruktury, tak jak drogi, prąd,
woda. Coraz częściej gminy będą dochodziły do wniosku, że warto tworzyć
darmowy albo socjalny Internet, bo to przyciągnie inwestorów, zwiększy
atrakcyjność gminy.

Np. dwie miejscowości wypoczynkowe, takie same warunki dojazdu, podobne
ceny noclegów, obie nad morzem. W jednej działa darmowy Internet, w
drugiej nie. Gdzie przyjedzie więcej turystów? Takie nakłady na Internet
mogą się zwrócić gminie. Ile osób potrzebuje Internetu w domu?
Miejscowość, gdzie jest darmowy Internet łatwiej będzie mogła walczyć o
to, żeby więcej osób tam mieszkało. Rynek zmierza do tego, że będzie
darmowy Internet, ale wolny i kilka dużych firm dostarczających szybkie
łącza. Wcześniej czy później tak się stanie. Zarobek na jednym kliencie
będzie bardzo mały, firma, która będzie miała 100 tys. klientów będzie
mogła się rozwijać, mniejsze odpadną. Wchodzą nowe technologie, które
będą wymagały dużych nakładów. W pewnym momencie standardem stanie się
1Gb/s. To jest łącze wystarczające do domu, 3xHDTV (ojciec mecz, matka
serial, dzieci MTV), audio, VoIP. Problemem będzie zapewnienie
infrastruktury, która pozwoli przesłać te treści. Firma, która ma 300
abonentów nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniego szkieletu.

--
wer
nie odpisuj na adres bofh@nano.pl