Re: Le Guern w zarzadzie Netii - szok [długie i nieco OT]

Autor: Wojciech Apel <wojtek_at_niespamuj.3s.pl>
Data: Mon 26 Mar 2007 - 10:29:19 MET DST

> (...)
> Od pewnego czasu przyglądam się prezentowanym tu opiniom i zastanawia mnie
> powierzchowność kryteriów jakie przyjmuje młodsze pokolenie. Kiedyś biznes
> był biznesem, ale nadrzędna była etyka fundamentalna. Teraz wystarczy, że
> ktoś jest sprawnym menadżerem, aby usprawiedliwiać jego działania. A to,
> że w kategoriach ogólnych takie zachowanie jest godne pogardy nie jest w
> ogóle brane pod uwagę.

Zaraz będzie, że to nie na tą grupe i że jestem antyglobalista. Ale
obserujmey tu działania fTP a wbrew pozorom właśnie Internet jest jedną ze
znaczących sił sprawczych globalizacji, więc walę tu ten cytat z książki do
przemyślenia:
"Jak globalizm jest antytezą patriotyzmu, tak międzynarodowa korporacja,
jest naturalnym nieprzyjacielem tradycji. Ze swą umiejętnością
przystosowania się, amoralnością i brakiem korzeni, może działać w każdym
systemie. Ponieważ wydajność jest jej główną zasadą, nie jest ona lojalna w
stosunku do pracowników i nie uznaje lojalności w stosunku do żadnego kraju.
Skoro ceny akcji i opcje giełdowe stanowią jej rację bytu, poświęci ona
wszystko i wszystkich na ołtarzu zysku. Globalny kapitalizm i prawdziwy
konserwatyzm są jak Kain i Abel.

Lecz nie można lekceważyć rosnącej potęgi globalnego kapitalizmu. Mierząc na
podstawie PKB, pięćdziesiąt dwie ze stu największych potęg gospodarczych to
korporacje a czterdzieści osiem to kraje." (Patric Buchan, Śmierć Zachodu,
str. 298)