Re: Komunikat prasowy TP - neo bez uslug glosowych - ad. dzierzawa laczy

Autor: Marcin Kuczera <marcin_at_leon.usun-to.pl>
Data: Sat 16 Dec 2006 - 12:36:54 MET

> Ale nie z taką różnicą! Czy mógłby ktoś policzyć ile kosztuje utrzymanie
> numeru (najtańsi chcą złotówkę na rok), utrzymanie technika do
> konserwacji, ile prąd na centrali, ile jej amortyzacja i jeszcze inne
> "drobiazgi" I od kwoty abonamentu normalnego odjąć tą wyliczoną - wtedy
> własnie wyjdzie cena "gołych" drutów z opłatami za lokal w którym jest
> centrala, z opłatami za studzienki, ich konserwację itp.

to jest bardzo proste, musisz wziąść i posumować:
- wszystkie koszty obsługi technicznej linii telefonicznych / cały kraj
- koszt opłat za ułożenie rur/kabli/studzienek/słupów i innych w pasie
drogowym/na innych terenach
- koszt energii jaką pobierają wszystkie centrale TP
- koszt energii urządzeń teletransmisyjnych
- amortyzacje sprzętu (central i transmisji + kabli)
i pewnie jeszcze całą mase innych rzeczy i podzielić to przez ilość
aktywnych linii telefonicznych.
Wyjdzie mniej więcej to co powinno.

Oczywiście jak się okazuje to nie jest takie proste skoro i telefon i DSL
lecą tym samym kablem a koszt obsługi technicznej firm zewnętrznych jest
stały /mc. Do tego urządzenia transmisyjne (np SDH) są pod telefonie jak i
transmisje danych więc jakoś procentowo to trzeba wydzielić.

> Ja stawiam, że 20 zł netto za druty to i tak za duża kwota. Ale TP zapewne
> podało tak wysoko, aby móc z czego zbijać i potem mówić "patrzcie ile
> dopłacamy"...

jeżeli weźmiesz pod uwagę że te pary i tak "leżą" czy ktoś z nich korzysta
czy nie - to jasne, wydawać
się może że powinny być za grosze.

Tak samo patrząc lokalnie w danym miejscu taki koszt utrzymania może być
malutki bo np jest centrala, kanalizacja z czasów komuny i krótkie,
bezawaryjne kable do abonenta.
Ale w innym miejscu trzeba płacić majątek za nowe rury w ziemii, opłate dla
własciciela budynku a do tego
kabel regularnie kradną.

Nie chce się wypowiadać co do rzeczywistego kosztu bo to by trzeba było
policzyć na podstawie danych z TP, ale jestem absolutnie przeciwny rzucaniu
"20 pln to i tak o niebo za dużo" albo "5 pln max i niech nie pieprzą".

TP przedstawia jakieś kalkulacje, pewnie ponaciągane, ale też jakoś
dramatycznie naciągać nie mogą tymbardziej po ostatniej wpadce z cennikiem
łącz dzierżawionych.
Do tego jest oferta ramowa LLU - a to jest dokładnie to samo - i tutaj TP
ewidentnie chce zarabiać na dzierżawie miedzi jeżeli już musi ją udostępnić-
cena wcale nie jest dużo większa od 30pln.

Marcin