zapytanie o HOWTO sieci trzepakowej

Autor: Rafal Wardzinski <rafalWYTNIJTO_at_dagITOTEZ.pl>
Data: Wed 20 Sep 2006 - 23:30:31 MET DST

Witam,
Przymierzam się do zarządzania dostępem do internetu w bloku, w którym
od niedawna mieszkam (Praga Północ/Warszawa). Dotychczas udostępniała go
pewna jednoosobowa firma, która się na tym kompletnie nie znała
(przynajmniej z opowieści sąsiadów) i właśnie zwija interes. Chętnych na
początek ok. 15 lokali (blok liczy 60), część infrastruktury już jest
(skrętki i kable telefoniczne - poprzedni provider korzystał z DSL'ki od
"Francuzów"). Chciałbym Was poprosić o polecenie jakieś lektury albo ew.
podpowiedź w kilku kwestiach:
1. U kogo się podłączyć? Przejrzałem kilka ofert i najciekawsza na dzień
dzisiejszy wygląda DSL "promocja jesienna". Lojalki się nie boję (karą
za rozwiązanie jest tylko różnica między promocją a nie promocją). Wiem,
że za niską ceną idzie nie najlepsza obsługa ale z tego co czytam to nie
jest aż tak źle. Czy jest coś innego co warto rozważyć w naszej sytuacji?
1*) Mam wrażenie, po przeczytaniu kilku tematów polip'a, że DSL różnie
działa w zależności od regionu. Czy rzeczywiście tak jest? Czy mogę
jakoś sprawdzić "mój region"?
2. Jaki sprzęt warto postawić? Na co zwracać uwagę? Wydaje mi się, że
istotne jest abym miał możliwość kontroli ruchem i robieniem z niego
logów. Czy są jakieś routery, które by to zapewniły czy lepiej postawić
linux'a? W obu przypadkach: jakie konfiguracje wystarczą? Na co
dodatkowo zwracać uwagę?
3. Czy da się jakoś sensownie zabezpieczyć przed niskim upstreamem? 15
osób korzystających np. w DSL4000 z 512kb/s up to już wystarczy czy nie?
4. Umowy: co powinno się znaleźć w umowie z sąsiadami? Czy jest gdzieś
jakiś wzór? Oczywiście dostęp chciałbym zrobić legalnie.
5. Sprawy prawne: czy jest gdzieś opis jakie są obowiązki trzepakowego
provider'a? Np. obowiązek trzymania logów.
6*. Czy są jeszcze jakieś tematy o których powinienem pomyśleć?

Jeżeli ktoś już o to kiedyś tutaj pytał to b. przepraszam. Przeszukałem
forum kilka miesięcy wstecz i nie znalazłem...

Pozdrawiam,
Rafał