Re: DSL 1000 TPsa z opcja 512 - jak to dziala ?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun 12 Jun 2005 - 20:23:57 MET DST

Sied@r wrote:

> wydaje mi sie ze raczej idsl nie nadaje sie do takich uslug.
>
> zastanow sie raczej nad polpakiem np. 1Mb/s symetrycznie.
>
> Ps.
> oczywiscie mozesz to zrobic i bedzie to chodzic - ale nie bedzie to
> szczyt marzen.

Grunt to dopasowanie łącza do potrzeb i wymogów jakościowych, 200 userów
to b. malutko. Jeżeli w danej lokalizacji ADSL działa bez problemów -
przez dłuższy czas jestes w stanie wysycic lacze od siebie i do siebie,
to z b. dużym prawdopodobieństwem nic się tu nie pogorszy w przypadku
uploadu do 512kbit.

Mam ADSL'a 1024/256 i przez 6 miesięcy raz zawiesił mi się modem (nie
był podłączony przez UPS) i chyba raz czy dwa zauważyłem przerwy w
działaniu sieci do 1 min (modem działa 24h/dobe). Jak wspomniałem - dużo
zależy od lokalizacji.

Typowe downloady w protokole TCP/IP, przy większych plikach w minimalnym
stopniu wpływają na wyjście. Nie robiłem dokładnych analiz, w praktyce -
  z obserwacji wykresów przy mirrorowaniu różnych site'ów - szacuje iż
nie będzie to więcej niż kilka % ruchu wejściowego.

Dwie rady:
1. Koniecznie monitoruj i priorytetyzuj ruch (np. schedulery linuxowe),
dzięki czemu nawet przy bardzo zapchanych łączach przez P2P lub WWW,
poczta będzie działać praktycznie max. szybkością.

2. Zastanów się, czy przy usłudze pocztowej nie warto kupić pakietu z 8
adresami IP (5 użytkowych). A nuż ktoś z userów zacznie spamować i
poprzez usługi typu spamhaus.org, *wszyscy* będą blokowani. Wiele
adresów da ci wiele możliwości działania - szybkie przejście na inne IP,
grupowanie userów itp.

pozdr.

--
Rafał Łukawski