Re: gazeta.pl

Autor: Grzegorz Janoszka <Grzegorz.Janoszka_at_S-P-A-M--N-I-E.pro.onet.pl>
Data: Wed 02 Jun 2004 - 10:45:49 MET DST

On Tue, 1 Jun 2004 19:56:20 +0200 I had a dream that Tomasz Nowak <tnowak@nospam.netventure.pl> wrote:
> Bo w oczach ludzi oraz klientów utrwala się możliwość posiadania
> takiego dodatkowego 'krótszego' adresu, który prócz wątpliwych

Firmom z reguły chodzi o to, żeby ludzie wpisując krótszy lub wręcz
błędny adres - dotarli tam, gdzie chcieli.

> korzyści marketingowych na dłuższą metę przynosi parę problemów,
> nie tylko z punktu widzenia zarzadzania samą domeną, ale również
> serwisem WWW i innymi usługami.

Nieprawda - masz tylko wejść na serwis z adresu domena.pl - jak
wejdziesz na http://onet.pl, to zostajesz przekierowany na
http://www.onet.pl - taki mechanizm nie powoduje żadnych kłopotów z
zarządzaniem.

> Ja np zdecydowanie wolę nadawać prefixom domen rekordy CNAME,
> bo dzięki temu zarządzając rekordami A tylko jednej domeny
> automatycznie redefiniuję lokalizacje sterty innych. A - jak
> pewnie wiesz - dla domeny głównej rekordu CNAME nie popełnisz,
> jesteś tam przywiązany jak pies TTLem do konkretnego adresy
> IP rekordem typu A.

Po pierwsze TTL ustawiasz sobie dla _każdego_ wpisu, jaki tylko chcesz.
Po drugie dalej możesz mieć CNAME, np:

plus: host www.oner.pl
www.oner.pl CNAME oner.pl
oner.pl A 69.93.138.114

> W przypadku serwisu WWW, z racji posiadania go dostępnego
> pod dwoma adresami (z których jeden jest oczywiście zbędny :>)
> mogą wyniknąć przeróżne niepotrzebne kłopoty - począwszy od
> autoryzacji, przez weryfikację referów w przeróżnych
> webaplikacjach i skrptach po analizę trafficu.

No wiesz, złej baletnicy itd...
Ale pozwól, że każdy będzie decydował o swojej domenie. Jeśli firma A
nie potrafi sobie poradzić z analizowaniem swoich logów czy refererów,
to niech domena A nie ma adresu IP, ale niech ta firma nie mówi, że
firma B mająca na domenie adres IP i nie mająca z tym żadnych problemów,
że wprowadza złe standardy itd, bo to po prostu bzdura.

> Rozluźnienie dyscypliny w zakresie zarzadzania domenami
> może być wyjątkowym wrzodem na dupie w przypadku
> posiadania userów działających jak psy Pawłowa,
> którzy raz zdradzony adres jegodomena.pl potrafią
> wpisać dosłownie wszędzie (m.in. w poczcie jako pop3
> i smtp). A potem dzwonią i pytają się czemu poczta
> nie działa, a ty przecież serwery WWW i pocztowe
> masz na innych maszynach..

Dobra strona z informacjami dla użytkowników załatwia problem.
Poza tym to nie jest żaden argument - użyszkodnicy mogą jako serwer pop3
wpisać www.domena.pl - i co?

> Dobra, kończę dyskusję w tym wątku, bo oczywiście co
> admin to obyczaj i nic z tej rozmowy nie wyniknie :)

Dopóki nadawnie domenom adresów IP jest legalne i nie łamie żadnego RFC,
to można tak robić i nie ma co się tego czepiać.

--
Grzegorz Janoszka			odpowiadając POPRAW adres