Re: TPNET - POL34

Autor: Piotr Klaban (makler_at_man.torun.pl)
Data: Tue 17 Feb 2004 - 10:54:34 MET

In article <slrnc31o3j.2ves.acid_at_seth.e-wro.net>, Tomasz Paszkowski wrote:

> Ceny TPSA tez sa chore, ale MANy moim zdaniem mają komercyjne usługi
> dostępu zdecydowanie za tanie, wziawszy pod uwage ile kosztuje utrzymanie
> innych operatorów komercyjnej sieci dostępowej (nawet z pominięciem tranzytu
> do TPNETu).

Wydawalo mi sie kiedys, ze ceny dostepu do internetu powinny z czasem taniec'
(zmniejszac sie). Przynajmniej jesli chodzi o kilka Mbps. Biznes internetowy
lepiej by sie w Polsce rozwinal, gdyby kazdy mogl zalozyc sztywne lacze
o dobrych parametrach za niewygorowana cene. Nie wystarczy dac ludziom
dostep przez neostrade, bo biznesu na tym robic nie mozna. O wiele wiecej
ludzi dolaczy sie do internetu przez kablowke i radio - mniej kbps, ale taniej
i do ogladania stron wystarczy.

IMHO TP tak tylko lamentuje. Kilka lat temu kazala ludziom przejsc z analogowych
lacz na "cyfrowe", zwiekszajac chyba dwukrotnie ceny. Potem kaze ludziom
wykupywac CIR. Stosuje dziwne praktyki perswazji bezposredniej, rozliczajac
swoich pracownikow z efektywnosci w lapaniu klientow. To mi sie tylko kojarzy
ze sprzedaza bezposrednia (akwizycja), ktora sie stosuje, zeby sprzedac produkt
kilka razy drozej niz wynosi jego wartosc. Praktyka "podnosimy cene, zeby
zwiekszyc Panstwa komfort korzystania z naszych uslug" kilka razy byla
stosowana przez mBank (znana sprawa ostatniego podnoszenia cen za przelewy
w sytuacji, gdy mBank ma w koncu zaczac przynosic zyski).

Nie ma co wierzyc w zapewnienia, ze koszt utrzymania sieci wymaga pobierania
wysokich stawek. Trzeba wziac pod uwage, ze TP chce utrzymywac swoja pozycje
monopolisty na rynku, a nie jakosc uslug.

Wracam do tego co pisalem na poczatku: ceny za X Mbps powinny spadac,
a w TP nie spadaja. Technika idzie do przodu, powstaja nowe sposoby dostarczania
internetu. Neostrada jest taka tania, bo powstaly alternatywne, relatywnie tanie
sposoby dolaczenia sie do internetu (chyba glownie kablowka i radio).
W kablowce DOCSiS ogranicza mozliwosc podpiecia wszystkich, ale radio jeszcze
moze sie rozwijac. Prace trwaja nad internetem przez siec elektryczna, choc
to cenowo nie bedzie tak atrakcyjne. Za kilka lat wejdzie w koncu UMTS.
Dostep po IP w TP jest drogi.

> Czyli Konrad Plich, pisze nieprawde o fakcie bezpłatnego peeringu akademickie
> pol34 <-> tpnet ?

Nie wiem. Obie strony prowadza negocjacje. Jaka jest prawda wiedza tylko oni.
IMHO to uczciwie by bylo jakby POL34 tez dalo bezplatny peering dla akademickiej
czesci TP (ktorej nie ma), a platny dla komercyjnej TP. Wtedy byloby
uczciwie. :)

--
Piotr Klaban