Re: TPNET - POL34

Autor: Piotr Klaban (makler_at_man.torun.pl)
Data: Mon 16 Feb 2004 - 15:43:28 MET

In article <Pine.LNX.4.30.0402161415180.9565-100000_at_fenix.xyz.lublin.pl>,
Andrzej Karpinski wrote:
> Inna sprawa, ze dyskusja dotyczyla darmowego ruchu komercyjnego
> pomiedzy TPSA i siecia akademicka POL34, a nie cen w TPSA.

W ramach tej dyskusji ktos napisal, ze MANy stosuja zanizone ceny,
a TP ma te "dobre". Dlatego napisalem o cenach TP ogolnie.

> Nie jest to do konca jasne - patrz Warszawa.

W Warszawie jest inaczej? Ktos pisal tu nawet, ze prawo sie zmienilo
w sprawie kanalizacji i TP nie jest wlascicielem ... moze napisze cos blizej.

> Tu akurat nie mozna pominac roli TPSA. Jakby nie patrzec wprowadzenie
> 020 bylo istotnym krokiem jesli chodzi o wzrost ilosci uzytkownikow

Tak co do 020 sie zgadzam, ale neostrada ma moim zdaniem
ten ogromny minus, ze nie ma stalego numeru IP (tak jak SDI).
Pod tym wzgledem jest to posuniecie do tylu, a nie do przodu.
SDI mozna blokowac/dawac dostep po IP.

Jakby "ostatnia mila" zostala uwolniona, to (byc moze) inni tez
wprowadziliby uslugi dostepu do internetu. A tak moze to zrobic tylko
TP i dawanie za to nagrody moze jest czyms dobrym, ale czemu to nazywac
"najbardziej innowacyjny produkt roku" (dokladnej nazwy nie pamietam).

> Nie prawda. Rzadowa polityka ruchu opiera sie (przynajmniej w zalozeniach)
> na stworzeniu warunkow do konkurencji i rownych zasad dla wszystkich
> (a nie na jeden z adarmo, drugi za pieniadze), i stworzeniu potrzeb
> dla ludzi.
Tak, wlasnie czytalem zrodlowa wersje Strategii Informatyzacji RP.
Zaklada ona (cytat):

 "Szerokopasmowy dostep moze byc swiadczony z wykorzystaniem tej samej
  linii telefonicznej, pod warunkiem ze operator telekomunikacyjny
  zainwestuje w centrale i udostepni linie telefoniczna innym, zainteresowanym
  operatorom."

Jak nie bedzie przymusu, to TP S.A. nic nie udostepni, co widac po walce
o bramke POL34-TP. Strategia wiec dalej w zakresie dostepnosci internetu
koncentruje sie na tworzeniu kawiarenek internetowych w urzedach, bibliotekach,
szkolach i na podlaczeniu szkol. Do konca 2004 roku szkoly maja byc podlaczone
na co najmniej "zwykly", "wdzwaniany" dostep (znowu TP, choc jest napisane,
ze nalezy szukac operatorow dla szkol).

W telewizji zas slyszalem informacje, ze do konca przyszlego chyba roku,
ma sie podwoic (telewizja klamie i przeinacza, ale liczba tu nie jest istotna)
liczba uzytkownikow z szerokopasmowym dostepem do internetu.
W obecnej sytuacji moze tu glownie chodzic o TP. Dochodza jeszcze kablowki
i inne takie, co daja 128 kbps po 50 pln (Petrus), ale wspoldzielone
i trudno to nazwac szerokopasmowy dostep do internetu.

> Skandynawia nie doplaci rolnikom do krow i swin. Francja pewnie tak.
> Obawiam sie, ze rzad mial wybor: albo sprzeda TPSA Francuzom, albo
> beda swinie lataly po Warszawie ;-)

Sprawa prywatyzacji TP to juz przeszlosc, nic tu nie zmienimy.
Co do tych biednych swinek, to rzad co rok staje pod presja dawania
pieniedzy rolnikom, bo akurat im ceny skupu nie odpowiadaja.
Tylko ciekaw jestem gdzie te swinie w procesie produkcji szynki
znikaja. Mieso stanowi tam pewnie jakies 10% suchej masy
(1/3 pewnie to wstrzykiwana woda), a reszta to "wymogi UE".
Ale to juz OT.

Pozdrawiam,

--
Piotr Klaban