Re: TPSA - POZMAN, TPSA - TASK, TPSA - AGH...

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_pm.waw.pl)
Data: Sun 08 Feb 2004 - 22:13:58 MET

Przemyslaw Frasunek <venglin-usenet_at_freebsd.lublin.pl> writes:

> Dziwi mnie jeszcze jedna rzecz. POL34 chce dostawac dostep do TPNET za
> darmo lub po obnizonej cenie,

Moim zdaniem peeringi powinny byc darmowe.

> ale jednoczesnie chce go sprzedawac
> dalej do uzytkownikow komercyjnych (Allegro, Tlen, ...).

Ale to juz jest tranzyt.

> Czy to nie
> jest psucie rynku przez stosowanie dumpingowych cen?

Nie wydaje mi sie. Wszyscy inni takze powinni miec mozliwosc uzyskania
analogicznych cen (= darmowego peeringu, przy zalozeniu ze operator nie
bedzie do tego oczywiscie doplacal, a ze raczej zyska na mniejszych
oplatach dla swojego upstreama).

> Co w takiej
> sytuacji moga zrobic operatorzy typu GTS, ATMAN, Energis, Netia,
> itd., ktorzy kupuja dostep do TPNET w cenie 2000 zl za 1 Mbit/s?

Tranzyt czy peering? To zasadnicza roznica.

> BTW. Netia uniknela problemu platnego tranzytu do POL34 przez
> zrobienie sobie bezplatnych peeringow z kilkoma MANami :)

O widzisz.

--
Krzysztof Halasa, B*FH