Re: Poznań Internet Exchange ??

Autor: rkowal (rkowal_at_online.pl)
Data: Thu 22 Jan 2004 - 02:59:38 MET

mathom wrote:
> Wobec zainstniałej sytuacji i tak na prawdę niewielkiej naszej siły
> przetargowej wobec ISP proponuję stworzyć coś na kształt WIX'a i wspólnie
Hostuje sie w Poznaniu od niecalego roku i komunikacja z Pozmanem
dotad nie szwankowala. Byc moze mam niskie wymagania bo przedtem
uzeralem sie z CST :)

Od kolegow z Poznania wiem, ze nie zawsze bywa rozowo, jednak uwazam,
ze to wlasnie Pozman ze wzgledu na swoja istniejaca infrastrukture jest
w sposob oczywisty predystynowany do odegrania roli organizatora PIEX.
Sadze, ze w pierwszym kroku nalezaloby zbadac, czy istnieje wola po
stronie Pozmanu podjecia sie tego oraz znalezienia alternatywy dla
bramki z TP SA.

Oczywiscie mozna probowac zrobic cos rownolegle na wypadek, gdyby
Pozmanowi zabraklo determinacji lub mozliwosci, jednak bylbym daleki od
niedoceniania Pozmanu, jakby nie patrzec jednego z najlepiej
funkcjonujacych MANow w Polsce.

> walczyć ze zmową cenową i monopolem. Lokale są, chętni też pewnie by się
> znaleźli. Z tego co wiem ICP chciał coś takiego już zrobić.
Sytuacja jaka ma miejsce w najwiekszym stopniu dotknela niewielkie
podmioty, dla ktorych bedzie problemem skokowy wzrost kosztow oraz
koniecznosc natychmiastowej reakcji.

W tydzien wlasnego MANu nie da sie zrobic. Niestety nie da sie go tez
zrobic metodami domowymi. Wszelkie amatorskie proby (co znam z praktyki
w innym miescie) sa raczej skazane na niepowodzenie. Czy to oznacza, ze
mozna tylko zalamac rece? Chyba nie...

> Dzisiaj rozmawiałem z kilkoma z Was - wszyscy uciekają z MAN'a - tworzą się
> "komuny łączowe" itd. itp. Może by tak zrobić wreszcie coś porządnie i
> wspólnie zamiast rozbijać się na małe grupki, które od wielce wielmożnego
> GTS'a "negocjują" biedne 1000 zł / MBIT. Ta cena i tak jest chora, a IP nie
No coz, wydaje mi sie ze to na poczatek jest wlasciwe rozwiazanie.
Dlaczego? Dla hostera przylaczenie sie do takiej "komuny" nie jest
specjalnie skomplikowane technicznie, ani kosztowne, wystarczy przewiezc
swoj sprzet do "komuny" :-) BTW dzieki! Podoba mi sie ta nazwa!

Nie uwazam tez aby bylo cos ponizajacego w negocjowaniu z firmami typu
GTS, Crowley czy TKTelecom zakupu x mbps za jakas tam cene. To jest
kwestia oszacowania wartosci oferty do ceny ktora trzeba zaplacic.

"Komuna" czy jak ja na to mowie "Datacenter dla ubogich" ;-) do ktorej
da sie doprowadzic odpowiednia ilosc mbps o odpowiedniej jakosci za
odpowiednia cene, moze byc idealnym rozwiazaniem dla firm, ktore od
wczoraj musza sie tlumaczyc klientom dlaczego "im nie dziala" (chociaz
klient ma to tak na prawde w d....)

Bo tak naprawde oszczednosc nie pojawia sie w koszcie mbps tylko jak
najlepszym wykorzystaniu pasma przez wielu uzytkownikow. Jestem
przekonany, ze 4 firmy z ktorych kazda kupuje po 2 mbps z latwoscia
zmiesci sie w jednym 6 mbps pasmie. No i oczywiscie troche latwiej
negocjowac ta cene mbpsa...

> bramka juz pada - pingi potrafią w trakcie dnia skakać do 60 ms ... co
> będzie jak jeszcze przypnie się tam ten poznański potentat ??!!
Nalezy sie przygladac temu co sie dzieje... Byc moze jak wiekszosc firm
wyniesie sie z Pozmanu to i tam zacznie znowu dobrze dzialac ;-)

> Czekamy na propozycje i proponujemy jedno wspólne spotkanie ludzi na
> poważnie zainteresowanych taką inicjatywą w przyszłym tygodniu gdzieś w
Oczywiscie wszystko to co napisalem w intencji mialo zareklamowac moja
propozycje :-) Mam w Poznaniu 100m2 pustego biura w ktorym dotad stalo
troche moich serwerow (miedzy innymi PLIKoskop) podlaczonych do Pozmanu
Podstawowa infrastruktura pozwalajaca na rozbudowe pasma i podlaczenie
nawet kilkunastu szaf R19 jest. Moge sie podzielic tymi zasobami na
zasadach partycypacji w kosztach - "Komuny" czy "Datacenter dla ubogich"
jak kto woli... Z tym, ze poniewaz nie jestem z Poznania moge sie
spotkac i porozmawiac tylko dzisiaj (22/01/04) "na chodzie" bede od 9.00
do oporu nozna dzwonic - 0501-326717.

Na koniec kilka slow o TP SA. TP SA = FT + Kulczyk. Grupa nacisku to
glownie francuskie firmy, ktorych wyzsi oficerowie TP SA nie wywala za
drzwi. Kulczyk = Wielkopolska. Besposrednie dotarcie do tego pana
przynajniej dla niektorych poznaniakow nie powinno byc trudne. Jak ktos
moze i chce zabonusowac niech cos zdziala. W druga strone to tez
funkcjonuje, co prawda pan Kulczyk nie ma najlepszego PR ale z pewnoscia
nie zalezy mu na tym aby byl jeszcze gorszy. ".... oddaj nasza bramke
miedzysieciowa" - tylko w sposob bardziej zrozumialy dla ogolu i dosadny
oraz ze skutecznoscia internetu byc moze poruszy pare osob a z pewnoscia
autorom akcji poprawi kiepskie od kilkudziesieciu godzin samopoczucie.

Jesli sie nie uda to jestem za jakas forma bojkotu TP SA. Co prawda
wciaz dominuja, ale juz nie tak jak kiedys i co najwazniejsze beda
tracic pole. Pilka jest po stronie duzych graczy. Polgodzinna blokada
komunikacji z TP SA z pewnoscia trafi jako wiadomosc dnia do dziennika +
petycja do UOKiK + co tam jeszcze jest. Specom od technikaliow proponuje
tez doglebna analize gdzie TP SA zaboli. Oczywiscie w zakresie
obowiazujacego prawa i bez narazania sie na kary umowne. Nawet jesli
skala protestu nie bylaby duza, to i tak warto, chocby po to zeby
zobaczyc ilu nas jest takich, ktorym "nie jest wszystko jedno" ;-) Jak
cos z tego bedzie to zapraszam do Wroclawia i stawiam piwo...

Pozdrawiam serdecznie

Robert Kowal