Re: MPLS w Polsce

Autor: Grzesiek Pawelski (gpawelsk_at_elka.pw.edu.pl)
Data: Fri 21 Feb 2003 - 12:56:50 MET

On Fri, 21 Feb 2003, - Robert - wrote:

> Szukam czy ktos juz ma doswiadczenia w Polsce w tej dziedzinie. Chcemy
> polaczyc oddzialy firmy tworzac wysokiej jakosci siec szkieletowa do
> transmisji Video i Voice. Siec dla danych juz mam i raczej jej nie zmienie.

Z tego co mowisz to wynika ze potrzebujesz drugiego VPNa dla voice,
jesli nie chcesz modyfikowac sieci data.

Szczerze mowiac to nie orientuje sie w ofercie polskich operatorow,
chociaz kilku oglosilo ze maja jakis bbone MPLS. Wiem tylko jak jest
z VPNami MPLS za granica.

MPLS VPN jako alternatywa dla tradycyjnego hub&spokes oplaca sie przy
minimum kilkunastu lokalizacjach.

Utrzymywanie 2 sieci, dla voice i data moze kosztowac majatek.

Czesc operatorow oferuje voice (czyli gwarantowany ruch) tylko jako
"bundled" service. To znaczy ze dostarczaja i zarzadzaja routerem,
a ty dostajesz np. port do wpiecia swojego PBXa.
Niechec do oferowania serwisu "unbundled" wynika min. z trudnosci w
skoordynowaniu ustawien QoS oraz temu ze klient moze namieszac
w sieci, wiec ptrzebne sa dodatkowe mechanizmy ochrony i diagnozowania.

Pzdr,
Grzesiek