Re: Długie nazwy domen?

Autor: Maciej Wierzbicki (voovoos_at_kis.p.lodz.pl)
Data: Tue 21 Jan 2003 - 13:58:43 MET

Piotr Meyer wrote:

> Wydaje mi się, że ten zarzut jest raczej mocno nietrafiony.
> Naruszeniem zasady hierarchicznego tworzenia nazw byłoby np.
> utworzenie domeny nowego wydziału chemii UJ [1] w postaci
> nowy-wydział-chemii-uniwersytetu-jagielońskiego.com.pl. [2]
>
> "piloty-" nie są odzwierciedleniem jakiejkolwiek istniejącej
> realnie hierarchii.

Już wyjaśniałem, o co mi chodzi:
3E2BFF68.EA2DB5ED_at_kis.p.lodz.pl
3E2CEE7B.CCECD324_at_kis.p.lodz.pl

> Co więcej, tej nazwy nie da się zapisać
> w inny sposób, tak by nie otrzymać nieczytelnego skrótowca
> albo nie tworzyć sztucznej i niejasnej struktury (która
> podpadałaby pod zasady opisane na stronie, na którą się
> powoływałeś).

Nie powoływałem się na żadną stronę, tylko na RFC1034.

> Tak swoją drogą, skorzystałem z zamieszczonego tam formularza,

Tam czyli gdzie?

> który "allows semi-automatic checks for dnsspam.". Poniżej wynik:

A, spamcalc.net?

> ----
> The script calculates the dns spam value of a hostname. Check our pages
> about DNSSpam for an explanation.
>
> Calculating
> 'piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne.com.pl'...
>
> piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne.com.pl
> No points for containing 3 fields.
> Total of 0 for
> piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne.com.pl.
>
> done.

No i? Co to ma wspólnego z tym, o czym ja piszę? Przeczytałeś
http://spamcalc.net/algorithm.php ? Przecież tam jest wyraźnie napisane,
że podstawą dla tego skryptu jest hostname zawierający dużo kropek. To
tak jakby troszeczke inna sytuacja :-)

> Idźmy więc dalej: pytasz się, kto potrzebuje takiej nazwy i od
> razu odpowiadasz, że nikt. Jak widać, życie zweryfikowało już
> Twoje poglądy i jednak komuś taka domena była potrzebna.

Ale życie nie ma prawa weryfikować RFC, chyba że poprzez nowe RFC ;-)

> Zastanawiam sie tylko, czy protestowałbyś, gdybym zarejstrował
> sobie domenę 'uslugi-informatyczne-piotr-kazimierz-meyer.com.pl',

Tak, dlatego że:
3E2BFF68.EA2DB5ED_at_kis.p.lodz.pl
3E2CEE7B.CCECD324_at_kis.p.lodz.pl

> Otwartą sprawą pozostaje sensowność rejstrowania takiej domeny
> (od strony użytkowej). Jest ona nieco zbyt długa by dać się w
> dobry sposób zapamiętać. Może stanowić dobrą "odskocznię" do
> rejstrowania jej w wyszukiwarkach. I tylko tyle.

Stanowi naruszenie RFC1034 przede wszystkim.

> Prostych i jasnych przeciwskazań co do rejstracji takiej domeny nie
> widzę, zaś to, co napisałeś jest raczej naciąganą interpretacją.
> Źródło, na które tak mocni się powołujesz nie wskazuje raczej na
> nazwy w postaci "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne" tylko na
> "piloty.zdalnego.sterowania..." - mniemam, że widzisz różnicę?

Dlaczego upierasz się ciągle o tym, co widnieje na spamcalc.net? Nie
widzę w tym wątku, żebym się na to powoływał podczas dyskusji.

> Dziękuję, smaczne. Ale nie widzę specjalnego związku.

A ja widzę. Nie można wprawdzie mówić o "naruszeniu", gdyż to RFC jest
tylko FYI, ale omawiana nazwa w kontekście tegoż RFC byłaby piętnowana
poprzez:
- "Don't overload other terms already in common use."
- "Don't use long names."
- "Use words/names that are rarely used."

I owszem, to RFC dotyczy hostnames, a nie domeny, ale domena jest
przecież częścią każdego FQDN.

> piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne.com.pl has
> address 66.70.89.177

To już jest osobny problem, i owszem, naruszenie zasad.

Pozdrawiam

--
* Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE