Re: interco (www.bis.pl)

Autor: Mariusz Krukowski (hate-spam_at_it.pl)
Data: Tue 14 Jan 2003 - 10:10:30 MET

wer wrote:

> Technologia radiowa jest niestety i bedzie wrazliwa na zaklocenia,
> szczegolnie w miastach. Smog elektromagnetyczny jest coraz wiekszy.
> Rozumiem, ze lacza radiowe latwiej zestawic, nie trzeba dzierzawic kabli
> od tpsa czy klasc wlasnych kabli, co jest zwiazane z dosc dlugim
> uzgadnianiem i kosztownymi intwestycjami. Moze to zdawac egzamin na
> peryferiach miast, ale nie w poblizu zakladow przemyslowych. W centrum
> miasta niestety to sie nie za bardzo sprawdza.

Wręcz przeciwnie. Sprawdza się bardzo dobrze. Jedyny znany mi przypadek
gdy łącze zawiodło, to duża ulewa tego lata. Łącze nie działało wtedy
ok. pół godziny, bo ściana deszczu zaekranowała wszystko. Oczywiście
nawałnica zalewa też studzienki z drutami. Tyle że łącze radiowe rusza
natychmiast po ulewie (no, chyba że wiatr urwał antenę - co zdarza się
bardzo rzadko), a zalane druty doprowadzane są do porządku w 2-3 doby.

Zgaduję, że Twoje problemy wynikały z tego, że zestawiono Ci łącze w
paśmie uwspólnionym, czyli 2,4GHz. Nic dziwnego, że było zakłócane i
samo zakłócało. Taką częstotliwość rzeczywiście warto wykorzystywać
tylko poza miastem. W mieście używa się do tego celu dedykowanego pasma.
Oczywiście trzeba wybrać providera, który ma na nie licencję...

Kładzenie własnych kabli po mieście (pomijam insalacje wewnątrz
budynków) to impreza jedynie dla bogatych firm. Z reguły kładzie się
wtedy kabel ze światłowodami - i to nie tylko na własne potrzeby ale
też na wynajem lub odsprzedaż. A jeśli kogoś interesują przepustowości
do STM-1 (155Mbps), to albo wynajmuje włókna lub kanał SDH, albo
zestawia łącze radiowe.