Re: Znak jakoci us3ugidostepu - Ranking

Autor: Marek Moskal (moskit_at_irc.p-l)
Data: Fri 25 Oct 2002 - 14:17:52 MET DST

Marcin Kapski napisal(a) [25 Oct 2002]:

[...]
> Nie rozumiem, co z tego kto kim jest ?

To z tego, ze rozne osoby maja rozne wymagania i nie jestes w stanie ich
podsumowac za pomoca pojedynczego "certyfikatu".

> Jak idziesz do salonu i kupujesz samochód to pytasz sie czy ma np.
> kolo zapasowe albo zapalniczke, albo wycieraczki ?
> Nie bo jest to standard!

Klient A zapyta sie o poduszki powietrzne, o napinacze pasow... Moze sie
okazac, ze dany samochod _wcale_ tego nie ma w standardzie, mimo ze to
takie oczywiste cechy bezpieczenstwa!

Klient B bedzie sie pytal o turbo, podwojna rure wydechowa...

> Wiec nie poruszaj tematu ze jeden koles ma w dupie wycieraczki bo
> mieszka w californi a drugi je potrzebuje bo mieszka w lasach
> tropikalnych bo jest - wyto bledne rozumowanie cieraczki sa w
> standardzie kazdego samochodu.

Zalozenie, ze cos jest "w standardzie" jest bledne.
Nieraz zdarzylo mi sie naciac na takim zalozeniu, pewnie nie mnie jednemu.
Lepiej sie upewnic.

> Ale w umowie nie ma:
> - zdania o gubieniu pakietow miedzy roznymi routerami
> - opoznienia wracania pakietow
> - ilosci dostepnych lacz za routerem brzegowym (i do jakich sieci)
> itd itp
> - ilosci uzytkownikow
> - gwarancji pasma chociazby w dostepie do routera brzegowego

Tutaj absolutnie sie z toba zgadzam. Gwarantowanie niskiego stopnia utraty
pakietow, limitu opoznienia, pasma - to wszystko jest bardzo istotne i
zaczyna sie na szczescie pojawiac w kontraktach (SLA), na razie raczej u
wiekszych operatorow a nie ISP.
Z drugiej strony przecietny uzytkownik wychodzi ze skrajnego zalozenia
"wszystko za darmo" i nie bedzie sklonny zaplacic wiecej za opisane tu
gwarancje. Ale bedzie sklonny awanturowac sie :(

Jezeli chcialbys mierzyc te parametry jako klient, zeby porownac roznych
operatorow, konieczne by bylo ustalenie jasnej procedury pomiarowej,
inaczej nie ma to sensu.

Co do liczby uzytkownikow - sensowniejsze byloby okreslenie stopnia
agregacji, np. 50 uzytkownikow na kazdy 1 Mbit/s lacza do szkieletu.
Jezeli liczba uzytkownikow wzrosnie - rozbudowa lacza. Opublikowanie
takich zasad inzynierii laczy powinno podniesc zaufanie do danego
dostawcy.

> a sytuacja moze wygladac ze isp (tak samozwanczo go nazwalem) ma 100
> userow i 1 neo+ na dodatek awaryjne.Nie zwraca czesci abonamentu za
> przerwy krotsze niz 5 h itp itd

Proste - im tansza usluga, tym gorsze warunki. Gdybys mial gwarancje
zwrotu pieniedzy przy przerwach np. od 1h wzwyz, abonament bylby wyzszy -
musialby uwzglednic placone kary (wyliczone statystycznie ze znanych
czasow przestoju sieci).

Podstawa ekonomii - przy jakiej cenie ludzie sa jeszcze sklonii placic i
nie odchodza z powodu zbyt niskiej jakosci uslugi.

Tak - to ma sens w odniesieniu do umow.

--
                          (moskit-at-irc.pl)