Re: Moje 3 grosze czyli amerykański punkt

Autor: Mariusz Krukowski (kruk_at_no.spam.pl)
Data: Mon 23 Sep 2002 - 14:36:19 MET DST

Marek Moskal wrote:

>Ten srednio obeznany w technologii Amerykanin potrafilby znalezc witryne
>Tel-Energo, napisana w jezyku angielskim, na ktorej znajduje sie oferta
>firmy ;)
>http://www.telenergo.pl/serwis_IP_en.html

Pomijając ofertę powyższej, właściwie nie widzę powodu dla którego firma
posiadająca sieć światłowodową miałaby koniecznie świadczyć usługę
dostępu do Internetu. Budowa sieci internetowej to jednak zupełnie inna
klasa abstrakcji niż budowa sieci DWDM czy SDH. Wymaga odmiennej bazy
sprzętowej (przynajmniej routery), a przez to zatrudnienia innego typu
kadry. Tu naprawdę trzeba dobrze przemyśleć strategię rozwoju firmy -
czy rzeczywiście poszerzenie oferty warte jest ryzyka "umoczenia"
milionów USD (bo takie kwoty wchodzą tu w rachubę). A popełniony błąd
zemści się rozłożeniem na łopatki całego interesu - też obecnego, który
zapewne ma się całkiem dobrze.
Świadczenie usług dla końcowego odbiorcy, takiego jak małe firmy czy
(przede wszystkim) użytkownicy indywidualni, to jeszcze inna historia.
Tu dodatkowo trzeba zatrudnić mnóstwo personelu zajmującego się
instalacjami i pomocą. Nie każda firma ma ochotę na pójście tą drogą. I
nie widzę sensu by kogoś do tego zmuszać.