Re: obcinanie lacz !!!

Autor: Marcin Scieslicki (marcin_at_pwr.wroc.pl)
Data: Thu 19 Sep 2002 - 08:04:36 MET DST

Użytkownik "Steven Jurczyk" <steve_at_post.pl> napisał w wiadomości
> Niestety
> pracują),
> obciążenie
>
> A czy pomysleliscie ze pod warstwa IP (dla ktorej robione sa statystyki
> przez mrtg) sa jeszcze inne warstwy (Frame-Relay, hdlc), ktore czesc pasma
> zabieraja dla siebie? Oraz o tym ze bardzo czesto modemy hdsl (nie wiem
jak
> to wyglada w sdsl'ach) konfigurowane sa tak aby jeden z 32 slotow byl
> przeznaczony do zarzadzania - a wiec zjada na to 64 kbit/s...
>
> 1850 kbit/s dla lacza fr 2 mbit/s jest to wynik bardzo dobry... Widzialem
> [...]
Dokładnie tak jest w przypadku wielu łącz ustawiasz łącze jako 2Mbps ale
G704 z CRC4, tzn, że 16 szczelina z 32 jest przeznaczona na "zarządzanie".
Musisz też pamiętać o tym, że oprócz warstwy fizycznej (31 szczelin x64kbs
realnie do wykorzystania) warstwę IP enkapsulujesz we FR, co jak wspomniał
Steve wiąże się ze stratami pasma w IP. FR od TP SA dostajesz też z
zarządzaniem LMI ANSI Annex - co jest niczym innym jak cyklicznym wysyłaniem
informacji między routerem a switchem (komunikacja via DLCI 0) co też
potrzebuje odrobiny pasma dla siebie.
Mówiłeś o routerze Cisco, za jego pomocą możesz obejrzeć statystyki dot. FR
(każdy inny model też powinien mieć podobne narzędzie)
Dostajesz np. coś takiego:

PVC Statistics for interface Serial0 (Frame Relay DTE)

DLCI = 99, DLCI USAGE = LOCAL, PVC STATUS = ACTIVE, INTERFACE = Serial0.1

  input pkts 265598301 output pkts 264154942 in bytes 1851814427
  out bytes 2126344968 dropped pkts 439981 in FECN pkts 5497239
  in BECN pkts 44513 out FECN pkts 0 out BECN pkts 0
  in DE pkts 265598301 out DE pkts 0
  out bcast pkts 31796 out bcast bytes 9634170
  pvc create time 3w1d, last time pvc status changed 04:17:48

To jest przykład z PVC do Polpak-T z CIR=0, i to ładnie widać zobacz, iż
pakiety DE=input pkts, co znaczy, że każdy pakiet na wejściu przekroczył
kontrakt ruchowy, ale to nie znaczy że router musiał zwolnić transmisję, do
tego służą pakiety BECN i FECN a jak widać w tym konkretnym przypadku było
ich niewiele (~0,016%) zatem jeżeli na tym łączy byłby niski transfer a
operator mówiłby o "zbyt małym, zerowym CIRze" to można mu udowodnić, iż
kłamie, lub że, ma źle skonfigurowaną sieć FR (nieprzekazywanie informacji o
przeciążeniu) co może być powodem reklamacji.

pozdrawiam
Marcin