Re: Znak jakoci usługi

Autor: Marcin Kuczera (mkuczera_at_nowiny.net)
Data: Fri 06 Sep 2002 - 17:45:31 MET DST

> Przykładem takiego zachowania jest pewien operator z Pomorza
> Środkowego (nazwe firmy taktownie pomine) który łącze 2x2Mbps dzieli
> na ponad 400 userów (w tym siec TV kablowej).

Szczerze powiedziawszy to 400klientow na laczu 4Mb nie powinno stanowic
zadnego problemu (no chyba ze to jest 2+2 bez load balancingu).
Podstawowa sprawa jest uruchomienie transparent proxy.
Nie bede juz wspominal o CBQ.... niestety wiekszosc "providerow" nie ma
pojecia co to wogole jest kolejkowanie.
Wszystko zalezy od podejscia.

> Przed działaniem takich operatorów powinno się z góry przestrzegać i
> potencjalny klient powinien w sposób łatwy mieć do takich informacji
> dostęp.

Ja rowniez :)
Znam taka jedna firme, ktora myslala ze budowa sieci komputerowej jest
rownie prosta jak kablowki. Efekt jest taki, ze siec im sie wiesza na
okraglo (to znaczy switche), a lacze jest wysycone w obu kierunkach tak ze
strona wp laduje sie 5 minut.
Pingi na poziomie tysiecy milisekund itd.
Kiedys mieli lacze 1Mb, no ale juz bylo na tyle zapchane ze doszli do
wniosku ze na tylu klientow mozna by podniesc do 2Mb. I co ? NIC. Lacze jak
bylo dobite tak pozostalo.
Brak kolekowania rulez.

> Żeby dużo nie pisać proponuje iż pewnego rodzaju standardem jest
> usługa oferowana przez TPSA o nazwie SDI czy też Neostrada.
> Może za to cześć ludzi się oburzy na mnie, ale z tego co obserwuje na
> przestrzeni kilku lat funkcjonowania usług dostępowych do Internetu,
> TPSA jeśli już coś oferowała to pomimo pomyj jakie można było na nią
> wylać trzymała się pewnego (skromnego) standardu i właśnie o taki
> standard tutaj chodzi.

Pokaz mi choc jedna firme ktora da klientowi koncowemu lacze jakosci
neostrady za 50zl/mc !
To jest niewykonalne. TPSA ma wlasna infrastukture i dla nich to nie problem
podlaczyc półkę z neostrada do OC-3.
Ale firme ktora by to chciala zrobic skasuja kilkadziesiat tysiecy na
miesiac.

A co do sugestii, to neostrada, no powiedzmy wirtualna neostrada bez tego
glupiego pppoe moze byc odnosnikiem, ale górnym, cos'a la hiperbola
stykajaca sie z osis w nieskonczonosci.
Trzeba by jeszcze wyznaczyc jakis prog dolny.

Jako ten dolny margines proponuje:
- adresy maskowane
- brak mozliwosci uruchamiania ftp w trybie aktywnym
- brak serwera proxy, nie musi byc transparent, ale wystarczy zeby byla
mozliwosc zapodania sobie takowego.
- calkowity brak kolejkowania czyli ruch na zywiol a co sie z tym wiaze:
-- ladownie sie najprostrzych stron wp lub onet powyzej minuty
-- pingi na poziomie wielu setek ms (srednio w okolicach i powzyej
400-500ms) do najblizszego routera brzegowego.
- awarie czestsze niz raz w tygodniu

Mozna by jeszcze cos dorzucic.

Marcin