Re: Prawo, spam a "adres publicznie dostepny w Internecie".

Autor: Godryk (following_godric_at_start.com.au)
Data: Sat 30 Mar 2002 - 23:57:28 MET

> Pytanie - czy adres w stopce wysylanych postow (jedyne miejsce, gdzie
> podaje swoj adres) jest "ogolnie dostepny", w swietle opisanego paragrafu
> ustawy? Jesli tak, to czy cztery powyzsze punkty musza byc traktowane
> lacznie (1 i 2 i 3 i 4 i 5 i 6), czy rozlacznie (1 lub 2 lub...).

Rozłącznie, jak najbardziej - to jest wyliczenie kilku niezależnych
możliwości.

Ale wiesz, w tej interpretacji Twój adres domowy też jest publicznie
dostępny - bo wystarczy wejść do budynku, podejść do drzwi, spisać inicjał
i nazwisko z tabliczki. Więc w tej interpretacji KAŻDY, kto posiada na
drzwiach tabliczkę z nazwiskiem (90% ludzi), nie miałby prawa do ochrony
swoich danych adresowych, prawda?

W praktyce na tych spamerów nie ma za bardzo sposobu. Chociaż ja parę firm
wystraszyłem - publikując adres na stronie, zaznaczyłem wyraźnie, że
wszelkie materiały o charakterze reklamowym wysyłane na ten adres są
traktowane jako zlecenie reklamy w serwisie, a do nadawcy będzie wysyłana
faktura na odpowiednią kwotę. I parę firm natychmiast przeprosiło grzecznie
- bo skoro ja to publicznie ogłosiłem, i wywieszę im taką relklamę, to nie
mogą się wywinąć przed zapłaceniem!

Myślę że to samo można zrobić z adresem w stopce; napisz w stopce, że
wysyłka reklamy na ten adres jest równoznaczna ze zleceniem reklamy w
jakimś tam serwisie, wyznacz (też w stopce) odpowiednio wysoką cenę,
żeby się było o co procesować (np. 5000 zł za miesiąc, płatne za każdy
rozpoczęty.) Wstaw im na określoną w stopce stronkę reklamę na podstawie
spamu - i praktycznie ciężko im będzie się wykręcić, jeśli zatrudnisz
dobrego prawnika - bo oni wysyłając spam zawarli umowę zlecenia, a Ty
swoją część zlecenia zrealizowałeś... :-)

--