Re: Sprzeciw URT wobec nowego cennika dzierżawek

Autor: Godryk (following_godric_at_start.com.au)
Data: Wed 27 Mar 2002 - 00:32:12 MET

> Naprawdę nie chcem wsadzać kija w mrowisko, ale popatrz na to
> z punktu widzenia prywatnej spółki, jaką w tej chwili jest TPSA.

No, ładnie. A jaką mianowicie władzę nad spółką mają ci prywatni
właściciele (choćby drobni akcjonariusze giełdowi)?

Generalnie 'prywatność' w przypadku wielkich korporacji to fikcja;
większość z nich jest powiązana kapitałowo tak, że pojedynczy
człowiek nie ma właściwie żadnej władzy. Władza należy do prezesów,
mianowanych głosami dużych akcjonariuszy, którymi są inne
korporacje; w ten sposób prawo własności pięknie się rozmywa.
Wybacz, ale dla mnie prywatna spółka to jest choćby księgarnia,
w której robię zakupy co jakiś czas; wielkie korporacje to
'państwa w państwie'. (I dlatego ich władzę jak najbardziej
jestem skłonny ograniczać - tak jak państwową).

> Firma jako podmiot gospodarczy jest ZMUSZANA do świadczenia
> określonych usług (dzierżawa łącz), nie może narzucić swojego
> cennika.

Ale takie są ograniczenia wynikające z pozycji monopolisty.
Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że TP S.A. mogłaby podwyższać
ceny dowolnie - praktycznie realna konkurencja nie istnieje.
A bariery wejścia na rynek są tak wysokie (koszt okablowania
odpowiedniego terenu), że nie ma mowy o powstaniu takowej
konkurencji.

Co więcej: gdyby TP S.A. chciała, to mogłaby lokalnie obniżać ceny
do zera w ramach promocji na terenie, na którym taki operator
chciałby zadziałać; jak myślisz - znalazłby klientów?

> Pamiętaj, że to już nie jest operator narodowy, ani własność
> państwa.
> To prywatna firma, świadcząca usługi i płacąca podatki. I musi
> jeszcze
> udostępniać swoje zasoby, aby ponieść straty finansowe na rzecz
> operatorów internetu naprzykład (nie oszukujmy się, udostępniając
> łącza nam oni ponoszą straty, bo klienci idą do providerów
> tańszych).

Tak, tylko ta prywatna firma ma gwarantowany ustawowo monopol
na niektóre usługi; nie musi starać się o żadne koncesje; otrzymała
w prezencie całą istniejącą infrastrukturę; mam dalej wymieniać?

--