Re: Monopol NASK

Autor: Piotrek Kapczuk (Piotr.Kapczuk_at_delete-me.hoop.pl)
Data: Tue 08 Jan 2002 - 19:24:45 MET

Hej

Użytkownik "Wladyslaw Majewski" <wladek_at_majewski.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> oraz przedstawicieli użytkowników. W razie niemożności uzgodnienia
> proces podejmowania zewnętrznej decyzji jest długi i bolesny.
>
> Z kolei w punkcie (f) czytamy:
> (f) Revocation of TLD Delegation. In cases where there is misconduct, or
> violation of the policies set forth in this document and RFC 1591, or
> persistent, recurring problems with the proper operation of a domain,
> the IANA reserves the right to revoke and to redelegate a Top Level
> Domain to another manager.
>
> Wnioski:
> 1. nie ma nic takiego jak wspólne zarządzanie domeną

Prawdopodobnie masz rację, może za szybko przeleciałem przez ten tekst.
Wydawało mi się, że "manager" to może być pewne ciało, grupa, zbiorowość, a
nie intytycja.

> 2. odgórna zmiana jest możliwa tylko w razie drastycznego zaniedbywania
> podstawowych obowiązków przez obecnego zarządcę
> 3. zgodę NASK na przekazanie uprawnień innemu zarządcy mógłby wymusić
> właściciel NASK, czyli Państwo, np. Sejm w srodze ustawy. Jeśli komuś
> się wydaje, że polski internet rozwijałby się lepiej, gdyby był ręcznie
> sterowany przez urzędników i polityków, to radzę udać się do lekarza.

Czyli co ? Jeśliby nas brał i 20k PLN z rok utrzymania domeny, to dopóki
technicznie wszystko jest OK, to nikt nie ma prawa się odezwać ?

> Ceny domen są na średnim poziomie europejskim. Koszty zarządzania domeną

Ale płace nie są u nas na poziomie europejskim.

> bardzo zależą od wymaganej jakości usługi, a z tej NASK wywiązuje się
> całkiem dobrze. Zależą też od zakresu usług dodatkowych, które przy
> okazji dostajemy: CERT, WHOIS itp. Jasne jest też, że jednostkowy koszt
> zarządzania jest tym niższy, im więcej jest zarejestrowanych domen, a
> więc dla *.com jest niższy niż dla *.pl .
> Część wpływów zapewne jest zyskiem NASK. Idą na rozbudowę
> infrastruktury. Myśl o tym jak o podatku na ten cel, mnie to nie
> przeszkadza.

A mi przeszkadza, bo mam wrażenie , że da się zrobić to o wiele taniej.
Wtedy domeny stały by się bardziej dostępne. Na razie, poza nielicznymi
wyjątkami, na coroczne (właśnie dlaczego co roku taki haracz?) opłacenie
domeny .pl stać firmy. Normalny szary podatnik miałby ułatwiony dostęp do
tego "narodowego dobra", a tak ludzie muszą rejestrować się w jakichś eu.org
itd.

--
Pozdrawiam
Piotrek Kapczuk