Re: no wlasnie :) .* gdzie ?

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_san.rr.com)
Data: Fri 28 Sep 2001 - 19:02:48 MET DST

> Jemu chyba chodzi o rejestrację Top Level Domains. Coś mi się kiedyś o
> uszy obiło, że 10000 zielonych i negocjacje z IASA albo czymś takim,
> ale głowy nie dam.

Top level domains rejestruje miedzynarodowa organizacja ICAAN, ktora to
przejala od czysto amerykanskkiej IANA (cao ciaglew widacx w niektorych
adresach ich stron). Zeby zalozyc nowa top level domain (oprocz .gov,
.edu, .org, .net, .int i urodzonych po wieloletnich bolach .biz, .info,
.pro, .name, .coop, .aero, .museum - ktore niedlugo maja wejsc w zycie)
wszystkie pozostale to kody krajow. Tak, nawet .fm (Federation of
Micronesia)! Zeby dostac nowa top level domain trzeba najpierw zalozyc
kraj, potem przekonac ONZ zeby Cie wpisalo na liste krajow i terytoroiw,
nasepnie "ISO 3166 Maintenance Agency" (jest takie cialo!) nadaje Ci
dwuliterowy skrot panstwa, a ICAAN rejestruje domene i przydziela
odpowiedniej organizacji.

Linki:

Strona icaan.org: http://www.icann.org/

O zakladaniu krajowych top level domains:
http://www.iana.org/cctld/cctld.htm

Dokladniejszy opis procedury przyznawania dwuliterowego kodu krajowego:
http://www.din.de/gremien/nas/nabd/iso3166ma/get_name.html

Lista tychze kodow: http://www.iana.org/cctld/cctld-whois.htm

O tym jak Arafat domene .ps zakladal:
http://www.iana.org/cctld/reports/ps-report-22mar00.htm