Re: Unikalny i unikatowy

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_winter.pl)
Data: Sat 22 Sep 2001 - 12:18:51 MET DST

Nina Liedtke napisała:

> Serio? Od kiedy? Bo IIRC to Niziurski w Panach Samochodzikach pisał
> o dziełach unikalnych w znaczeniu 'białe kruki'. I jakos to nikomu nie
> przeszkadzało... A dla mnie znaczenie, w jakim używa słowa pisarz jest
> bardziej godne nasladowania, niż łamańce językowe, wyczyniane przez
> dziennikarzy (a to chyba własnie oni zaczęli lansować słówko 'unikatowy'
> w typowym dla siebie, nachalnym stylu, to znaczy wciskajac je wszędzie,
> gdzie pasowało i tam, gdzie nie pasowało, też).

> Skoro tak, to zapewne znasz dokładnie historię ewolucji znaczenia
> [...]

Zgodnie z moim wyczuciem jezykowym tak ogolnie powinno mowic sie
unikalny, a nie unikatowy. To jest to samo co niepowtarzalny, choc uzywa
sie tych slow przy innych okazjach. Natomiast jakos nigdy nie zetknelem
sie z uzywaniem slowa unikatowy, choc rzeczywiscie istnieje.

Kilka definicji (ze slownikow Onetu, nie chcialo mi sie przepisywac z
PWN):
unikalny - jedyny w swoim rodzaju; niepowtarzalny, wyjatkowy, unikatowy.
unikalny - ros. unikalnyj, z lacinskiego unicus 'jedyny'
unikatowy - przymiotnik, to samo co unikalny.

Hm, sek w tym, ze login powinien byc raczej niepowtarzalny. Slowo
unikalny jest uzywane troche na zasadzie logiki rozmytej, to znaczy moze
znaczyc nie tylko jeden ale tez "bardzo rzadko wystepujacy" (wyjatkowy).
Co zreszta pokazyje powyzsza jego definicja.

Jaroslaw Zielinski