Re: Router sprzętowy + NAT firewall czy Linux Router programowy +firewall

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Sun 08 Jul 2001 - 14:46:29 MET DST

spock_at_stars.eu.org (Marcin Jurczuk) writes:

> Linux jest systemem UNIX-o podobnym a nie stricte UNIX'em.
> Nie ma w sobie źródeł rodziny system ów UNIX mimo, że jest to
> niezauważalne dla przeciętnego usera.
> Na ogół używanie stwierdzenie Linux UNIX zamiennie nie niesie skótków
> ujemnych lesz będąc ścisłym Linux _to_nie_ UNIX.

To takie gadki o niczym.
Czy mozna powiedziec, ze np. BSD jest UNIXem? Linux zawiera elementy
z BSD.

Nie wiem jak teraz, ale jak uzywalem 4.3BSD jakis czas temu, to jego
autorzy nigdy nie okreslali go mianem UNIXa. Jedyny UNIX, jakiego
w tej chwili moim zdaniem mozna uzywac (wspolczesny), to UNIX System V.
Systemy innych producentow sa oparte na 4.xBSD lub na System V
(a niektore maja elementy z obu). Formalnie jednak tylko przeniesienia
System V (starszych juz sie prawie nie uzywa) mozna nazwac UNIXem.

Potocznie oczywiscie mianem UNIXa okreslamy wszystkie systemy
posiadajace jego interfejs, API itd - i sa to zarowno prawdziwe
UNIX System V, jak i 4.xBSD + pochodne, Linux, i wszystkie inne
systemy tego typu (a jest ich troche).

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator