Re: NASK - jak myslicie cd.

Autor: Piotr 'VaGla' Waglowski (vagla_at_irc.pl)
Data: Wed 04 Jul 2001 - 17:40:56 MET DST

"Szymon Nitka" <szymon_at_USUN.nitka.pl> wrote in message
> Jeśli dziś zarejestruję spółkę o nazwie "Paweł Wimmer" i zarejestruję
> NASK domenę pawelwimmer.pl to nic mi nie zrobisz.
>
> Etyka na nic Ci się zda. Bo ja *będę miał prawo* do takiej domeny. Tak
> samo jak miał zielarski Microsoft. I tyle.

Nieco teoretyzujac:
Na podstawie przepisow (wszak przepiszca sie na prawo powolal) Pawel Wimmer
bedzie mial prawo dochodzic swoich roszczen na podstawie chociazby przepisow
kpc: 189 art, lub kc - art 23, 24...

chyba zacytuje, gdyz nikomu niebedzie sie chcialo szukac:
art. 189 k.p.c - Powod moze zadac ustalenia przez sad istnienia lub
nieistnienia stosunku prawnego lub prawa, gdy ma w tym interes prawny.

Dobra osobiste czlowieka, jak w szczegolnosci:
zdrowie, wolnosc, czesc, swoboda sumienia, _nazwisko_ lub _pseudonim_,
wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalnosc mieszkania, tworczosc
(...), pozostaja pod ochrona prawa cywilnego... (art. 23 K.C.).

Jesil by byly dwa konkurencyjne wnioski - trzeba by sprawdzic w jakiej
formie spolka zostala zawarta - obowiazujace przepisy dotyczace firmy w
kodeksie handlowym precyzuja dokladnie czym jest firma spolki, tak czy siak
firma zawiera oznaczenie spolki - czyli np. spolka z ograniczona
odpowiedzialnoscia lub prosciej sp. z o.o., spolka akcyjna (lub prosciej
s.a.). W tym przypadku - gdybym mial orzekac (a nie mam takiego prawa i
jedynie teoretyzuje) roszczenia Pawla Wimmera do domeny pawelwimmer.pl beda
bardziej uzasadnione niz udzialowcow spolki, a odwrotnie bedzie w przypadku
domeny pawelwimmerspzoo.pl na przyklad.... wszak chroniona jest cala *firma*
(nie mylic z firma w znaczeniu potocznym - przedsiebiorestwem, dzialalnoscia
gospodarcza etc... )

Ale spor i tak sie bedzie toczyl poza NASK. NASK zarejestrowac winien -
zgodnie z chyba stale obowiazujacymi (i chyba slusznymi zasadami - bo niby
jakie inne?) domene zgloszona we wnioseku, ktory wplynal w pierwszej
kolejnosci i na rzecz osoby w tym wniosku wymienionej.

Inna sprawa czy Pawel bedzie chcial wogole zlozyc wniosek do NASKu,
(poprawnie zakonczona procedura rejestracyjna jest umowa adhezyjna,
odplatna, nienazwana - elementy umowy o dzielo i umowy zlecenia i nie musi
chciec takiej umowy zawierac) - wszak nie musi chciec byc dysponentem takiej
domeny, moze chciec by - na przyklad - zniknela.... i do tego te przepisy o
ktorych pisalem wyzej.

--
Piotr VaGla Waglowski | vagla_at_vagla.pl | ICQ: 30733977