Re: Info

Autor: Jacek (pastor21_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 17 Jun 2001 - 23:54:41 MET DST

Adam =?iso-8859-2?Q?Ku=B3agowski?= napisał:

> Admini groups.google.com drzyjcie - oto expert nadchodzi was pozwac.

Sprawa archiwow Deji byla juz wielokrotnie omawiana, jak i stosowne wnioski
byly kierowane przeze mnie do Deji, w wyniku ktorych Deja umozliwila usuwanie
przez autorow swoich postow z archiwow Deji.
Google przejal podobny standard.

Istotna i prawnie kluczowa kwestia pozostaje do rozstrzygniecia, czy
Google Groups z interface'm webowym naleza do systemu Usenet.

Znana amerykanska kancelaria prawnicza rozroznia dzialalnosc Deji, jako serwera
news, z bardzo dlugim czasem przechywania wiadomosci, ale nie wypowiada sie
na temat webowego interface'u.

Co wiecej, wedlug opinii tworcow Usenetu, jedynym dopuszczalnym standardem
wiadomosci, jest standard ascii/text i standard Usenet nie przewidywal
narzedzia do przeszukiwania archiwow Usenetu w postaci wyszukiwarki webowej.

Dlatego wlasnie mnie interesuje wspolpraca z Google, aby w codziennych
rozmowach
uzgodnic prawnie dopuszczalne standardy.

Nie nalezy bowiem zapominac, ze dla kazdorazowego uruchomienia programu/
skryptu wyszukiwania, z publiczna prezentacja wynikow poszukiwania na stronie
www, nie ma zastowanie wylaczenie spod wlasciwosci obowiazywania ustawy
"
Art.3
4.Ustawy nie stosuje się do osób fizycznych, które przetwarzajš dane
     wyłšcznie w celach osobistych lub domowych.
"
Gdyz sporzadzenie publicznie dostepnej strony www z wynikami poszukiwania w
bazie Deja/Google nie stanowi przetwarzania w celach prywatnych, ani domowych.

Zatem w tej czesci, kto nie upublicznia wynikow poszukiwania w bazach
Deja/Google, zawierajacych rowniez dane osobowe, mozliwe ze nie narusza Ustawy.

Ale pozostaje otwarta sprawa ochrony praw autorskich.

Nalezy rozwazyc, czy kazde kopiowanie archiwow Usenetu, a nawet budowanie tych
archiwow, jest zgodne z zasadami systemu Usenet, opisanymi przez RFCs

Mozna sie tutaj oprzec na publikacjach publikowanych na poszczegolnych grupach,
zawierajacymi najczesciej pojawiajace sie pytania wraz z odpowiedziami - zwane
FAQ.
Te elektroniczne wydawnictwa sa oczywiscie chronione prawami autorskimi
i interesujace moga byc osobiste wypowiedzi autorow,
tzn. czy dozwalaja na kazda forme kopiowania , archiwizowania, swoich FAQ'ow.

Z pewnoscia kazde opublikowanie FAQ'ow w formie elektronicznej, czy
druukowanej, wymaga zgody autora.

Jacek