Re: Informuje,

Autor: Michal Zalewski (lcamtuf_at_bos.bindview.com)
Data: Sun 17 Jun 2001 - 14:40:32 MET DST

On Sun, 17 Jun 2001, Jacek wrote:

> nic nie rozumiesz, czescia skladawa akt sadowych jest karta, a nie
> literka, zmiana literki to falszowanie akt, a usuniecie karty, to
> dekompletowanie akt.

No i? Sluchaj, zalozmy, ze pozywasz mnie. W aktach znajduje sie ten
e-mail. I jak mam to teraz rozumiec? Czy sam e-mail stanowi zbior danych
osobowych? Jesli tak, a tak sugerujesz, to czy w takim razie jego
fragment, czyli nastepujacy tekst:

  wlazl kotek na plotek

...jest tez takim zbiorem?

  a) Jesli uwazasz, ze jest, to stawiasz sie w dziwnej sytuacji,
     bo moge argumentowac nastepujaco: ten e-mail moglby byc fragmentem
     akt; a fragmentem tego e-maila jest cytat "wlazl kotek na plotek".
     Uzywajac tego cytatu, dopuszczasz sie rozpowszechniania danych
     osobowych i powinienes tego zaprzestac,

  b) Jesli uwazasz, ze nie jest, to gdzie jest granica? Bo jesli tylko
     caly e-mail jest "zbiorem danych osobowych", to czy jesli skasuje
     jeden naglowek, wytne cytat "wlazl kotek na plotek", skasuje
     sygnature czy cokolwiek takiego, to czy przestanie on juz byc
     takim zbiorem?

Czy tez moze mozliwosc c, ktora odrzucasz, a mianowicie to, ze nie
wszystko, co moze potencjalnie stac sie elementem akt - litery, slowa,
zdania, cytaty, maile w kawalku lub calosci - sa od razu i automatycznie
zbiorem danych osobowych chronionym przez GIODO - a tylko sa chronionym
zbiorem INSTNIEJACE akta jako takie?

> Raz jeszcze. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych i komentarze Glownego
> Inspektora GIODO na stronie www , nie kwalifikuja przyznanej ustawowo
> ochrony w zaleznosci od tresci zawartych w tych materialach. Istota
> jest zawieranie danych osobowych.

Ustawa specyfikuje akta jako specyficzny rodzaj zbioru danych osobowych, a
nie klasyfikuje automatycznie kazdy element, ktory POTENCJALNIE moze sie w
nich znalezc za chroniony.

> Zatem archiwum poczty elektronicznej zawierajacych dane osobowe,
> stanowi akty,

A to ciekawe. GIODO niestety, co za pech, wyklucza liczne przypadki
tworzenia zbiorow danych osobowych z bycia chronionymi. I tak sie sklada,
ze moj czy czyjkolwiek inny mailbox, wykorzystywany na potrzeby zycia
codziennego i korespondencji nie podlega pod ustawe, i NIE mozesz zazyczyc
sobie np. usuniecia Twoich listow z tej skrzynki.

W razie watpliwosci, poczytaj.

Michal Zalewski [lcamtuf_at_bos.bindview.com] [security]
[http://lcamtuf.coredump.cx] <=-=> bash$ :(){ :|:&};:
=-=> Did you know that clones never use mirrors? <=-=