Autor: Michal Jacykiewicz (michal_at_billbird.pl)
Data: Fri 15 Jun 2001 - 00:49:42 MET DST
Chciałem wszystkich ostrzec przed wspomnianą w temacie firmą. Od ponad
dwóch miesięcy jestem ich nieszczęśliwym klientem - założyli na moim
osiedlu (Bronowice Nowe dawny Widok) internet. Podzielę się zatem
garścią faktów:
opłata instalacyjna 400zł netto (488zł brutto)
abonament miesięczny 40zł netto (48,80zł brutto).
Co za to otrzymujemy?
Kilka metrów kabla kategorii 5, za który trzeba dodatkowo dopłacić
około 20zł.
Kartę sieciową D-Link 10MBit o wartości ~60zł.
Przy okazji należy patrzeć na ręce serwisantowi montującemu to wszystko,
bo np. u mnie zostawił w środku komputera śrubokręt - dzięki Bogu nic mi
nie zwarł i nie spalił.
Przepustowość sieci (o ile sieć działa - o tym niżej) na poziomie
najwyżej 10KB/sek, co się bardzo rzadko zdarza.
A faktycznie:
Czasem gdy sieć przestaje sobie po prostu działać (a zdarza się to
przynajmniej raz na godzinę po kilka minut), to zaczynam pingować bramę
(router) naszej sieci lokalnej (nota bene jakiś pececik z Linuxem).
Adres bramy od zewnątrz to kb1.gw.ip.pl więc można samemu sprawdzić.
Wtedy (w chwilach nie działania kompletnego) urządzenie to potrafi gubić
60% pakietów na zwykłej sieci lokalnej. Czyż to nie skandal?
Ale to nie koniec. Sprawdziłem traceroutem jak te pakiety 'wychodzą',
gdy sieć działa w miarę normalnie. Okazuje się, że 30 ich procent jest
gubionych jeszcze u nich w firmie. Dowód? Proszę bardzo:
--- gz1.gw.ip.pl ping statistics ---
1000 packets transmitted, 773 packets received, 22% packet loss
round-trip min/avg/max = 24.0/518.9/1127.5 ms
gz1.gw.ip.pl jest pierwszym ruterem za kb1.gw.ip.pl już po ich
stronie.
--- 194.204.148.61 ping statistics ---
1000 packets transmitted, 688 packets received, 31% packet loss
round-trip min/avg/max = 39.0/603.3/9785.2 ms
To chyba ich ruter kolejny w firmie - może już jakiś 'brzegowy'.
I na koniec:
--- tpsa-nask-s0.krakow.tpsa.pl ping statistics ---
1000 packets transmitted, 660 packets received, 34% packet loss
round-trip min/avg/max = 69.0/881.8/11208.9 ms
Czyli z 34% gubionych 31 ginie jeszcze u nich w firmie - po prostu
skandal.
Co ciekawe, po moim mailu na ten temat Panowie z firmy IP zablokowali
ruch ICMP wychodzący z sieci lokalnej.
Ale to nadal nie koniec. W ostatni weekend (tydzień temu) firma IP
pozwoliła sobie na awarię, której efektem było prawie trzydniowe nie
działanie sieci. Oczywiście brak jest jakiegoś całodobowego numeru
telefonu do zgłaszania usterek. Brak wsparcia technicznego. Brak po
prostu kompetencji.
O braku profesjonalizmu niech jeszcze zaświadczy wydrukowana bez
polskich liter umowa, pieczątka ze starym adresem i sześciocyfrowym
numerem telefonu oraz ich witryna internetowa: http://www.ip.pl/
Pozdrawiam i życzę unikania firmy IP Sp. z o.o.
Michał Jacykiewicz
IV rok informatyki AGH
http://mops.uci.agh.edu.pl/~yac/
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 16:49:44 MET DST