Re: Juz wiadomo o co chodzi z PGP ?

Autor: Dariusz (dariusj_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 28 Mar 2001 - 00:25:37 MET DST

Nie tylko większoœć, ale chyba wszyscy
> kryptologowie sš zgodni, że kryptosystem, który opiera się na publicznie i od
> dawna znanym algorytmie jest bezpieczniejszy od kryptosystemu utajnionego - bo
> dziesištki albo i setki fachowców próbowało znaleŸć ewentualne luki w tym
> pierwszym, więc jeœli nie znaleŸli, to raczej nie znajdzie ich byle expert -

skad wymysliles takie banaly ?

nioeoplacona praca grupowa daje gorsze wyniki niz oplacona praca
grupowa.
Celem aktywnosci ludzkiej jest zarabianie pieniedzy i zdobywanie
pozycji, rywalizacja
i osiaganie sukcesu.

Masz racje ze wiekszosc prupowych projektow w internecie ma charakter
komercyjny
a ich upublicznianie ma na celu znajdowanie darmowych testerow.

Ale z drugiej strony nie byloby Linuxa gdyby nie komercyjny Unix, w
ktory koncerny
wtopily wczesniej setki milionow dolarow.

Nieprawdziwa jest teza, ze fabryka wyprodukuje lespzy samochod, gdy nad
projektem bedzie
dyskutowalo, pracowalo kilka tysiecy internautow.

Nieprawdziwa jest teza, ze architekt zaprojektuje lepszy dom, gdy nad
projektem bedzie
dyskutowalo, pracowalo kilka tysiecy internautow.

Nieprawdziwa jest teza, ze powstana super programy, gdy Microsoft
przeksztalci sie
w firme piszac programy udostepniajac kod zrodlowy.

To naprawde sa socjalistyczne idee, ze czynem spolecznym, nirformalna
struktura i praca i wysilkiem zbiorowym,
mozna uzyskac wiecej, niz w strukturze formalnej typu przedsiebiorstwo.

Gdyby tak bylo jak piszesz, to kazda grupa usenetowa zamienilaby sie w
przedsiebiorstwa , a kazdy dyskutant zarabial wielka kase, gdyz
potencjalnie jest otwarty na prace grupowa.

Ale niestety nikt nie lubi otwartej pracy grupowej, ani nikt takiej
pracy nie chce finansowac.

Nie wystarczy powiedziec kryptologom robta co chceta, byle w grupie, to
zrobicie cos ekstra.

Nie istnieje cos takiego jak grupowa kryptologia.
Ze grupowa, publiczna kryptologia nie ma przyszlosci, widac na
przykladzie PGP,
poza sporadycznymi przypadkami, nie uzywanej w codziennej praktyce.

> a w systemie utajnionym wystarczy, że jego twórcy przegapili jakšœ dziurę, być
> może oczywistš.
A w systemie publicznym wystarczy ze ludzie sa nieplaceni, nie chce sie
im, oleja problem
i powstaje chala. Sama ambicja i rywalizacja nie jest wystarczajaca.
Potrzebna jest duza kasa i formalna struktura z kasjerem i szefem
placacym za prace.

Bardzo pouczajšca jest pod tym względem historyjka Zimmermanna

Zimmermann wprowadzil model, ktory niestety polozyl kryptologie.
Setki kryptologow stracilo prace, kontrakty, bo reklama internetowa PGP
ich zabila i ich wysilki i mysl.

Jak PGP jest ok, to czemu nikt tego nie lubi i nie wdraza ?

Powroc do pracy grupowej nad Linuxem.
Nie powstana setki sterownikow do urzadzen pod Linuxa, bo tysiace
entuzjastow nie chca dalej pracowac za frico i anonimowo.
Nie powstanie kilka tysiecy nowych projektow grupowych bez finansowania.
Zakonczyla sie era radosnej tworczosci grupowej za frico, ze setki ludzi
pracowalo za frico, publikowalo
w internecie wszystko co wymysla, a kilka spolek to skomercjalizowalo w
zrobilo na tym miliony na Wall Street.

Dlatego sie pytam, ktory dobry kryptolog bedzie pracowal publicznie dla
idei, ujawnial swoja wiedze publicznie, sprzedawal za darmo swoje
projekty, zeby ktos na tym zrobil kase, po skomercjalizowaniu pomyslow.

> o pierwszym szyfrze, jaki wymyœlił. BTW, warto też zajrzeć tu:
alez Zimmermann jedynie kreowal swoj image, a tysiace kryptologow , nie
gorszych, pracuje
w laboratoriach i nigdy nie opublikuje wynikow swoich prac, ktore maja
klauzuje
secret czy top secret.
Nie jeden Zimmermann ojcem kryptologii.

Zatem nalezy odroznic wykorzystywanie darmowej sily internautow do
testowania komercyjnych projektow
za frico, od prawdziwego wkladu intelektualnego internautow,
ktory to wklad zawsze mial cene i wartosc i za frico nikt nie bedzie
pracowal grupowo.

Oczywicie latwiej mi zostac wirtualnym pracodawca, wymyslajacym setki
projektow i wciagajacym do tego ludzi
ktorzy nie szczedzac czasu i wysilku pracuja na moje konto za frico,
niz tych ludzi zatrudnic i placic im za wykonana prace.

Ale zasad jaka placa taka praca obowiazuje rowniez grupowe projekty z
kryptologii.

Produkujesz ciagle beta version lub freeware, shareware