Re: Neostrada a kwestia wlasnosci ...

Autor: Wojtek Zak (zakvoy09_at_poczta.wp.pl)
Data: Sun 25 Feb 2001 - 16:57:18 MET

Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl> napisał w wiadomości

> Jasne.
> Tylko chodzi o to, ze powinno byc *precyzyjnie* okreslone (z naciskiem na
> slowo "precyzyjnie") w tej umowie, na czym polegaja te ograniczenia.
> Caly post J.Turynskiego odwolywal sie wlasnie do tego, ze takiego
> *precyzyjnego* okreslenia nie ma.
> TPSA zabrania "udostepniania uslugi Neostrada" poza lokal. Jaka jest
> definicja "uslugi Neostrada"? Jezeli przyjac, ze Neostrada to jest usluga
> dostepu do Internetu _poprzez ADSL_ swiadczona _przez TPSA_ to ze wzgledow
> oczywistych *jest fizycznie niemozliwe* udostepnianie *tej* uslugi *przeze
> [...]

Trzech regulaminów jeszcze nie przeczytałem, ale ten ustalony dla Neostrady
owszem.
Zgadzam się z tobą, że w regulaminie źle jest sformułowane np. to, na co
zwróciłeś uwagę powyżej. Mało tego, w definicji usługi Neostrada czytamy, że
polega na nielimitowanym dostępie do internetu przez ADSL, z jednoczesną
możliwością realizacji połączeń telefonicznych. I teraz problem dla
prawników - jak dla 10 osób w "spółdzielni" rozdystrybuowałeś w bloku dostęp
do Internetu - ale BEZ możliwości realizacji połączeń z twojej linii
telefonicznej /nb z tym drugim musiałbyś chyba upaść na głowę :-) / to
udostępniłeś " poza lokal" usługę Neostrada, czy nie, bo tylko jeden z jej
dwóch elementów. Regulamin jest pełen niedoróbek. Np. abonent usługi ma
obowiązek : .... niezwłocznie zawiadomić TP S.A. o występujących
nieprawidłowościach w funkcjonowaniu Usługi Neostrada". O jakie
nieprawidłowości chodzi? Nie jest podane, za pomocą jakich środków (mail,
telefon, list polecony?). Jak to zauważę w sobotę o godz. 23, to co? A jak
np. poczta (elektroniczna) nie działa, to co - mam wziąć taksówkę? Komu
wysłać informację? - Prezesowi TP S.A.?
Dlaczego w ogóle to użytkownik ma informować operatora?

Kolejny kwiatek:

Par.17. 2 "W przypadku niemożności zwrotu przez Abonenta Modemu albo zwrotu
Modemu w stanie gorszym niż wynikałoby to z normalnego zużycia w trakcie
prawidłowej eksploatacji, Abonent zobowiązany jest zwrócić kwotę
umożliwiającą odtworzenie Modemu. Podstawę wyliczenia stanowi wartość Modemu
wymieniona w Protokole Zdawczo-Odbiorczym, pomniejszona o 1/36 tej wartości
za każdy miesiąc korzystania z Usługi Neostrada"

Już tyle modemów wykorzystywałem, ale żaden się nie "zużywał normalnie w
trakcie eksploatacji"?
Po prostu, jak możliwy był szybszy dostęp, to stary albo się sprzedało, albo
odłożyło na półkę...
Może modemy dla "neostrady" mają w środku wybieraki elektromechaniczne :-)
Co to jest "odtwarzanie modemu" - chyba to pisano w oparciu o instrukcję
eksploatacji centrali Strowgera, wydaną, lets say, w 1965r.

Kolejne:

"TP S.A. zastrzega sobie prawo odmowy zawarcia umowy o świadczenie Usługi
Neostrada w przypadkach gdy:
  1.. nie istnieją warunki techniczne do jej świadczenia,
  2.. zamawiający zalega lub zalegał z opłatami na rzecz TP S.A.,
  3.. w innych uzasadnionych przypadkach. "
Uzasadnionych czym? Próbami włamań na inne komputry w Internecie, czy
wysyłaniem uzasadnionych reklamacji dotyczących usług, czy też krytycznymi
postami pisanymi przez daną osobę?

Jeszcze jedno:
"Umowa może być rozwiązana przez TP S.A. bez zachowania terminu
wypowiedzenia w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wykonywania przez
Abonenta postanowień Umowy lub naruszenia Regulaminu, a w szczególności:
  1.. nieuregulowania opłat na rzecz TP S.A.,
  2.. prób nielegalnego wejścia do zasobów informatycznych będących w
posiadaniu innych osób,
  3.. udostępnienia przez Abonenta Usługi Neostrada poza lokal, będący
miejscem instalacji; w tym wypadku TP S.A. może również domagać się
odszkodowania w wysokości 3-krotnej opłaty abonamentowej,
  4.. dokonania samowolnej przeróbki Modemu przez Abonenta. "
Moje uwagi nt pkt.1
Czy za nieuregulowanie opłat za usługę Neostrada, czy za jakąkolwiek inną
działalność - np. opłata miesięczna za umieszczenie reklamy firmy na budynku
TP S.A.?
pkt.2 - a jak się ktoś nie próbował "wejść", ale wszedł, to co? Jeśli
próbował się włamywać nie "do zasobów informatycznych", ale do routera TP
S.A., to co w takiej sytuacji?
pkt - inni skomentowali, poza tym patrz wyżej
pkt. 4 - o co chodzi? - czyżby można zmienić przepustowość w modemie w domu
z 256k na 1M, a urządzenie w centrali tego nie wykryje?

Następne:
a.. TP S.A. instaluje Modem w lokalu Abonenta i zapewnia oprogramowanie
umożliwiające korzystanie z Modemu.

A jak szanowny abonent ma w domu jakiegoś PDP czy inny zabytek,
przywiezionego 5 lat temu ze złomu z Holandii?
Bardziej serio - chyba trzeba by napisać, dla jakich systemów operacyjnych
jest to oprogramowanie.

Wiem, że napisanie takiego regulaminu nie jest rzeczą prostą, potwierdza to
w pewien sposób część dyskusji w wątku (of course, nt bardziej
wyrafinowanych aspektów niż te przewidziane w regulaminie), ale napisali to
ludzie mający słabe pojęcie o usługach teleinformatycznych, informatyce i
realiach z nimi związanych. To, co przepisali z innych regulaminów (np. nt
procedury reklamacji - chyba z regulacji nt usług telefonicznych) jakoś
trzyma się kupy, ale to, co dopisano nt Neostrady - ma niedostateczną
jakość. Ale cóż, może im dano na to np. trzy dni - różnie to bywa...

Wojtek Żak